Een kanjer van een school

4 juli 2007 om 00:00 Nieuws

Van 16.00 tot 18.30 uur zijn behalve de schoolkinderen en hun ouders ook de buurtbewoners uitgenodigd om aan dit feest deel te nemen. Leerkrachten en ouders maken gezamenlijk lekkere hapjes klaar, er worden picknickkleedjes neergelegd, de kinderen treden op, gaan zingen en dansen. Ouders worden ook uitgenodigd om karaoke te zingen…

Zomerfeest sluit schooljaar feestelijk af NIJKERK - Het leerkrachtenteam van Basisschool De Regenboog besteedt met succes aandacht aan zowel het opdoen van kennis als aan de sociaal-emotionele kant van het kind. Met de komende zomervakantie in zicht, viert de school morgen, donderdag 5 juli het jaarlijkse zomerfeest.

door Gerrit Steen

De Regenboog maakt deel uit van de Stichting EEM-VALLEI Educatief. Hierin hebben twintig openbare scholen in de regio zich verenigd. In Nijkerk zijn dat de basisscholen Corlaer en De Regenboog, in Hoevelaken is dat De Viersprong. Liesbeth Kranenburg is directeur van het openbaar onderwijs in Nijkerk/Hoevelaken, locatieleider van De Regenboog is Hester Langelaar. Ze kijkt nu al uit naar het jaarfeest. Hester Langelaar: ,,We zijn een kleinschalige basisschool met heel veel aandacht voor ieder individueel kind. De ouders vinden dat ook prettig en zijn ook zeer betrokken met hetgeen zich op onze school afspeelt. Er is een goede samenwerking tussen leerkrachten, ouders en leerlingen.”

,,Doordat de leerkrachten de kinderen goed kennen en ze veel aandacht geven, levert het onderwijs zeer goede resultaten op. Dit geldt zoveel voor het cognitieve deel voor als het ontwikkelen van het sociaal emotionele aspect van het kind. Voor de cognitieve vakken (taal, rekenen en lezen) betekent dit persoonlijke aandacht, veel instructie en de mogelijkheid tot verdieping. Dat levert bij de Citotoetsen bovengemiddelde resultaten op, in vergelijking met de landelijke normering. De Regenboog besteedt expliciet aandacht aan de sociaal-emotionele vaardigheden van het kind. Hiervoor gebruiken de leerkrachten de zogeheten ‘kanjertraining’. Door deze aanpak is het pesten en gepest worden op school bijna geheel verdwenen. Met de kanjertraining leer je het kind voor zichzelf opkomen en respect hebben voor de ander. Het kunnen aangeven van grenzen is daarbij een belangrijk onderdeel. De kinderen krijgen ook meer inzicht in hun eigen handelen. Aan de hand van typetjes worden de verschillende soorten gedrag aangeduid. Door die training hebben we vier gedragsregels in de school: 1. We vertrouwen elkaar, 2. We lachen elkaar niet uit, 3. We helpen elkaar, en 4. We doen niet zielig.” Vader Jeroen beaamt dit: ,,Het werkt ook door in het gezin omdat het kind ermee thuis komt. Mijn zoon uit groep 2 zegt bijvoorbeeld tegen mijn dochter uit groep 1: ‘Rinse, jij bent geen kanjer maar een pestvogel.’”

Liesbeth Kranenburg: ,,Samen met de ouders vormt de school een actieve club, ze werken goed samen. We willen meer zijn voor de kinderen dan enkel een instelling om te leren. We doen ook veel aan toneel en drama en hebben iedere week een weeksluiting wat de kinderen erg leuk vinden. We proberen een goede balans aan te brengen tussen het samenwerken met elkaar en het leerproces.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie