Boos komen, kwaad weggaan

4 december 2012 om 00:00 Nieuws

Heftig avondje over A28 in Hoevelaken

HOEVELAKEN - Bepaald niet gerustgesteld, verlieten veel Hoevelakers maandagavond een informatiebijeenkomst van Rijkswaterstaat, waar een toelichting werd gegeven op het besluit de afrit van de A1 vanuit Amsterdam naar Hoevelaken af te sluiten. Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar presenteerde een alternatief.

Door Henk Brinkman

Hoofdingenieur Theo van de Gazelle probeerde de gevoelens te peilen. ,,We kunnen het niet iedereen naar de zin maken,'' zei hij aan het begin van de presentatie. ,,Als deze afslag dichtgaat, moeten mensen naar Hoevelaken 10 minuten omrijden.'' Het kwam hem op hoongelach te staan.

Op het ontwerpbesluit waren 337 reacties binnengekomen. Daarvan hadden er 100 betrekking op het afsluiten van de afrit. In het voortraject voor het besluit waren vier opties doorgenomen. De eerste was doorgaan met het voorgenomen aanpassingsbesluit, de tweede was het aanbrengen van een aanpassing daarop, de derde betrof het anders bouwen en de vierde was uitstel totdat het knooppunt wordt gerenoveerd. De minister besloot de eerste optie te kiezen en dat heeft als consequentie dat de afrit nu wordt afgesloten. Mogelijk, maar zeker is dat niet, zou de afrit weer open kunnen als het knooppunt wordt gerenoveerd.

De afrit moet worden afgesloten omdat de verbindingsboog vanuit Utrecht naar Apeldoorn twee rijstroken krijgt. Dan is de afstand volgens RWS tussen het punt waar deze verbindingsboog de A1 bereikt en de afrit naar Hoevelaken te kort, waardoor er teveel gevaar voor de verkeersveiligheid ontstaat. Die afstand zou minimaal 500 meter moeten zijn en is nu 350 meter. Rijkswaterstaat maakte duidelijk dat nu de opdracht is om de files op de A28 op te lossen. ,,Bij 1 rijstrook op de verbindingsboog lossen we dat niet op.''

Jan Lobeek van Stichting Hoevelaken Bereikbaar & Leefbaar presenteerde een alternatief voor het afsluiten van de afrit. Hij had deze oplossing uit een rapport van Rijkswaterstaat gehaald. Hij stelde voor de afrit naar het oosten in de richting van Barneveld te verleggen. ,,Volgens het rapport van Rijkswaterstaat kost dat maar 1 miljoen euro. Deze oplossing is voor de opvang van de verwachte groei van het verkeer evengoed als het voorkeursalternatief van de minister.''

Volgens Van de Gazelle is het alternatief geen echte oplossing. ,,De grond die daar ligt is niet ons eigendom. Daardoor past het niet in het tijdpad en brengt dit vertraging en extra kosten - maar de genoemde 1 miljoen euro - met zich mee.''

Een woordvoerder stelde later dat dit alternatief niet van Rijkswaterstaat afkomstig is, maar uit een reactie van inspreker. ,,Het alternatief werd benoemd, maar niet verder onderbouwd. Daarom is het ook terzijde gelegd.''

In de discussies werd duidelijk dat Rijkswaterstaat het besluit niet bevredigend kon uitleggen aan de aanwezige Hoevelakers die er nog steeds niet gerust op zijn.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie