Lobby voor verbetering knooppunt Hoevelaken blijft gaande

1 december 2011 om 00:00 Nieuws

Duijnhouwer vroeg het college om te gaan lobbyen voor het alternatief dat door de Stichting Hoevelaken Bereikbaar en Leefbaar op tafel is gelegd. Dat alternatief wordt als het meest milieuvriendelijke benoemd, het MMA-alternatief. Daarin komt ook de geluidsbelasting, die wettelijk verantwoord is aan de orde. De wettelijke voorkeursgrens voor nieuwbouw (lees Vathorst) is vastgesteld op 50db. Voor oudbouw (lees: Hoevelaken) ligt die grens op65 db.

NIJKERK - Opnieuw kwam de reconstructie van knoopunt Hoevelaken aan de orde in de Nijkerkse gemeenteraad. Jan Duijnhouwer (PRO21) stelde herover vragen aan wethouder Geert Horst.

door Henk Brinkman

Geert Horst vond de vragen van Duijnhouwer een steun in de rug. ,,Het MMA is als winnend idee optafel gelegd, maar het is lastig om dat MMA in het program van eisen van Rijkswaterstaat te krijgen. De vraag is wie dat gaat betalen? Toch ben ik blij met de prominente plek die dit MMA heeft gekregen. Er werd naar mijn smaak teveel over de opritten gesproken en te weinig over de gevolgen voor het Hoevelakense leefmilieu. Dat die koppeling nu wel wordt gelegd is winst. Het streven naar het MMA-alternatief houdt ons niet verdeeld. De Gelderse gedep[uteerde Bieze heeft daar ook opgeduid, toen zij wel geld wilde toezeggen voor de reconstructie van het knooppunt. Zij wil dat er wordt voldaan aan de eisen op het gebied van milieu en leefbaarheid, die leven in Nijkerk en Hoevelaken. Daarom wil zij ook zeggenschap houden over het provinciale geld.”

Volgens Horst gaat de voorkeursnorm voor geluidsbelasting bij oudbouw omlaag naar 50 db. als er iets aan het knooppunt wordt veranderd. Daarover ontstond onduidelijkheid. ,,Dit is mijn informatie, maar ik zal dat nagaan bij het ministerie.”

Tweede Kamer

Inmiddels heeft de fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer een amendement ingediend over het knooppunt Hoevelaken. Arie Slob, wil het geld dat overblijft na de aanleg van de spitsstrook tussen Amersfoort en Utrecht behouden voor de regio en gebruiken voor de aanpak van knooppunt Hoevelaken. Slob: ,,Door de sterke samenhang tussen de projecten Utrecht-Amersfoort-Hilversum is het volgens mij niet meer dan logisch dat het overgebleven bedrag van de spitsstrook tussen Utrecht en Amersfoort gebruikt wordt voor knooppunt Hoevelaken. Op dit project is immers nog een tekort van 150 tot 300 miljoen. De ChristenUnie wil een toekomstvaste oplossing voor deze toegangspoort tot Noord- en Oost-Nederland”.

Arie Slob heeft daarom een amendement ingediend op de begroting Infrastructuur en Milieu, waarover in december wordt gestemd. De kans dat het wordt aangenomen is niet heel groot, volgens een woordvoerder van de CU-fractie.,,Een amendement over de verkeerssituatie bij Baarn op de A1 maakt meer kans."

advertentie
advertentie