‘Wij nemen klachten heel serieus’

27 oktober 2010 om 00:00 Nieuws

Na de zomervakantie ontspon zich een discussie op de website van deze krant over de kwaliteit van het zwemonderwijs in Bad Bloemendal. De onvrede werd gedeeld, want na één bijdrage met klachten kwamen er al heel gauw meerdere klachten.

Ook positieve ervaringen met zwemlessen NIJKERK - ,,Als mensen met een klacht naar ons komen over de zwemlessen, proberen we dat altijd op te lossen.” Marjon van Vilsteren, manager binnensportaccommodaties bij SRO is niet blij met de discussie op de website van de Stad Nijkerk, maar wil de klachten wel heel serieus nemen.

door Henk Brinkman

De belangrijkste klacht is dat het heel lang duurt voordat kinderen mogen afzwemmen voor hun eerste zwemdiploma. Dat zou soms wel twee jaar duren. ,,Ze trekken gewoon je portemonnee leeg. Mij zien ze daar niet meer.”

Richtlijnen

Marjon van Vilsteren benadrukt dat er landelijk met heel verschillende richtlijnen wordt gewerkt. ,,In Nijkerk gaan we uit van de richtlijn dat kinderen gemiddeld 50 lessen van een uur in staat moeten zijn een diploma te halen. Kinderen zijn natuurlijk wel heel verschillend. Dus niet ieder kind zal na 50 lessen zover zijn. We verdelen het hele traject in fasen. Als een kind niet binnen de gestelde richtlijn over kan gaan naar de volgende fase, nemen we altijd contact op met de ouders om te bespreken wat er moet gebeuren. Misschien is er extra aandacht nodig, misschien kunnen ouders eens extra gaan zwemmen met hun kind. Het wordt in ieder geval besproken.”

Klachtenprotocol

Perswoordvoerder Tara Corduwener van SRO merkt op dat het lastig te achterhalen is, waar de problemen liggen als klachten anoniem op internet worden geuit. ,,We zeggen niet dat de gemelde problemen nooit voorkomen, maar wij willen graag met mensen overleggen als er klachten zijn. Klachten bevatten altijd heel goede informatie, waardoor we zaken kunnen verbeteren. Maar ik begrijp wel dat ouders met een klacht zich heel kwetsbaar voelen en daardoor wellicht een klacht niet melden. We hebben wel een speciaal protocol voor de behandeling van klachten. Binnen 3 tot 6 weken moeten de klachten zijn afgehandeld en het liefst ook opgelost. We nemen klachten heel serieus.”

Marjon van Vilsteren vult aan: ,,Toen we de klachten op jullie site lazen, hebben we ook in de sportkantine een enquete gehouden. Dat schreef iemand ook op de site.”

Van Vilsteren ontkent dat er vaak van personeel wordt gewisseld. ,,In principe werkt iedereen in zijn of haar eigen zwembad. Maar mensen worden ook wel eens ziek of gaan met vakantie. Dan met er wel iemand anders voor de groep komen.”

Beiden benadrukken dat zij graag op de hoogte blijven: ,,We zouden de mensen willen oproepen om bij klachten deze direct bij ons te melden. Laat het ons weten.”

Positieve reacties

Inmiddels blijven er reacties komen op het artikel in de Stad Nijkerk. Er worden nu overwegend heel positieve reacties op de zwemlessen gegeven.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie