Afbeelding
Corlaer College

Van warmtepomp tot waterkoker: leerlingen geven advies over duurzame wijk

14 december 2020 om 12:00 Onderwijs

NIJKERK De leerlingen van de Havo 2 en Atheneum 2 klassen van het Corlaer College bogen zich tijdens een tien weken durend project over het verduurzamen van de wijk Corlaer. Daarbij stond een vraag centraal: hoe kunnen we de woningen in de wijk verwarmen zonder het gebruik van aardgas? Hier moesten leerlingen een oplossing voor bedenken. Ook dachten ze na over energiebesparing in huizen. 

De lessenserie voor het vak Milieu Natuur en Techniek was onderdeel van een project waar fondsen voor zijn aangevraagd bij het Innovatiefonds. Door contextrijke opdrachten aan te bieden binnen de natuurwetenschappen over iets in hun eigen omgeving raakten de leerlingen meer betrokken. Anna Brouwer, Anouk Borgstein en Denthe Triep uit A2B hadden verschillende oplossingen bedacht. Brouwer: ,,De gemeente Nijkerk had een videoboodschap gemaakt voor ons waarin ze de opdracht gaven. Ze wilden ons laten nadenken over hoe we huizen kunnen verwarmen in Nijkerk zonder aardgas en hoe we hier energie mee konden besparen.” Borgstein: ,,Het beste idee werd overgedragen aan de gemeente Nijkerk.” De leerlingen moesten vier ideeën uitdenken en één daarvan uitwerken. Brouwer: ,,Wij hadden zonnepanelen en infraroodverwarming bedacht.”

WARMTEPOMP Borgstein ging met haar groepje aan de slag met een warmtepomp als oplossing: ,,We hebben veel informatie over warmtepompen opgezocht op internet en vervolgens hebben we daar een uitwerking en een tekening van gemaakt. Ook was het belangrijk om te onderzoeken wat er in de wijk Corlaer al bestaat op het gebied van het verduurzamen van huizen.”

DUURZAAMHEID De leerlingen hebben veel geleerd van het project. Borgstein: Door dit project weten we misschien later wat we in ons eigen huis moeten doen om het te verduurzamen.” Triep: ,,We hebben onderzoek gedaan naar wat er allemaal mogelijk is in de wijk. Mijn groepje hield zich bezig met stadswarmte. Uiteindelijk is het een heel leuk project geworden omdat we op zoek moesten gaan naar informatie over duurzaamheid, iets waar we ons normaal gesproken niet mee bezighouden en waar we niets over wisten. Het was best leuk om over verduurzaming na te denken en er een opdracht over te maken.” 

,,Het was heel interessant om te leren over hoe zonnepanelen werken”, vult Brouwer aan. ,,We hebben deze ook bij ons thuis. Ik snap nu wel iets meer van zonnepanelen en hoe ze werken.” 

ONDER DE INDRUK Normaal gesproken zouden de leerlingen hun project aan de gemeente overhandigen en het presenteren, maar door de coronamaatregelen was dit niet mogelijk. Wethouder Harke Dijksterhuis is daarom bij de leerlingen op bezoek geweest op het Corlaer College. Hij was erg onder de indruk van hetgeen de leerlingen aan hem presenteerden: ,,Wat een uitgebreide opdracht hadden de leerlingen gekregen. Ik was onder de indruk van de oplossingen waarmee de verschillende groepjes kwamen en hoe ze dat presenteerden, bijvoorbeeld met een mooi filmpje. Net als veel andere inwoners van Nijkerk vinden veel leerlingen het belangrijk dat er zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van zonnepanelen op de daken. Een aantal groepjes had zich ook verdiept in geothermie, het gebruik maken van aardwarmte. Stuk voor stuk technieken waar de gemeente bij het opstellen van de Warmtevisie ook naar kijkt.”  

GROTE WATERKOKER Eén groepje had heel creatief het concept van een hele grote waterkoker verder uitgewerkt, iets wat Dijksterhuis ‘leuk en innovatief’ vind: ,,Verder viel het mij op dat de leerlingen goed hadden nagedacht over de uitvoering: is alleen zon op het dak voldoende, wat is landschappelijk het mooist en is een bepaalde oplossing vrijwillig of verplicht? Ik vond het leuk om te zien hoe enthousiast de leerlingen waren en hoop dat dit richting de toekomst alleen maar meer wordt. Fijn dat het Corlaer College dit mooie project zo uitvoert. Samen maken we zo onze wereld stukje voor stukje duurzamer.”

Door Maranke Pater

advertentie
advertentie