Han Verhoog(l) en Iris Lengkeek. ,,Citymarketing is essentieel voor een kleine stad.”
Han Verhoog(l) en Iris Lengkeek. ,,Citymarketing is essentieel voor een kleine stad.” Maranke Pater

Citymarketing Nijkerk richt zich op de regio

24 september 2020 om 07:30 Recreatie

NIJKERK De stichting Citymarketing Nijkerk is al twee jaar op weg om met behulp van citymarketing Nijkerk op de kaart te zetten. Volgens voorzitter Han Verhoog en citymarketeer Iris Lengkeek is de tijd gekomen om de balans op te maken.

In relatief korte tijd heeft de stichting aan het merk Lekker Nijkerk gebouwd. Lengkeek: ,,We hebben op een rijtje gezet wat we bereikt hebben in die tijd en waar we trots op zijn.” De stichting is vanuit Samen aan Zet begonnen aan de promotie van de stad. Verhoog: ,,We moeten niet willen rennen voor we kunnen lopen. We hebben ons in deze eerste fase gericht op de gemeente Nijkerk. Nu we hier een redelijke naamsbekendheid hebben opgebouwd, is het belangrijk om de regio om Nijkerk heen te bewerken.”

AMBASSADEURS Online activiteiten en offline communicatie worden nu meer naar de regio uitgebreid. Verhoog: ,,Je kunt als het ware een denkbeeldige lijn rondom de stad zetten. Doordat we in Nijkerk zijn begonnen hebben we hier ook ambassadeurs weten te krijgen die hun eigen stad op de kaart hebben gezet. Onze ambitie voor de tweede fase is om meer toeristen naar Nijkerk te halen, misschien wel uit het buitenland.” De website van Lekker Nijkerk wordt vertaald in het Duits en in het Engels.

STADSGIDS De stichting ziet aan cijfers op social media dat de belangstelling voor Nijkerk begint te groeien. Reden om een nieuwe stadsgids uit te brengen met verhalen van Nijkerkse ambassadeurs. Lengkeek: ,,We maken opnieuw verschillende portretten van ondernemers uit de stad. Ook hebben we een verhaal gemaakt over Museum Nijkerk en de bevrijding van Nijkerk. De stadsdichter komt ook in de stadsgids aan bod.” De stadsgids komt bij vakantieparken en hotels in de regio te liggen, opnieuw in een handzaam formaat.”

WELKOM De stichting richt zich in haar promotiecampagne op Nijkerk als smaakvolle stad. ,,We willen ook onze nieuwe inwoners aan de stad binden. We bieden twee keer per jaar een welkomstpakket aan aan nieuwe inwoners samen met de gemeente. Wij geven hen een pakket met van alles, van een zwemkaartje tot een gratis gebakje in de horeca.”

Onlangs heeft Lekker Nijkerk op social media een promotievideo gelanceerd die inmiddels al meer dan 40.000 keer bekeken is. Lengkeek: ,,Ook de bezoeken aan de site zijn gestegen, voornamelijk onze pagina met evenementen. Aan de bezoekersaantallen kunnen we zien dat 92 procent van de bezoekers uit Nederland komt, waarvan 29 procent uit Gelderland.”

ESSENTIEEL Verhoog ziet de stijgende lijn, maar vindt wel dat het voor citymarketing een tijd van aanpoten is. Verhoog: ,,Wij moeten aan de bal blijven, de concurrentie slaapt niet. De gemeente Amersfoort lokt de Nijkerkers naar hun stad, terwijl wij ze liever hier houden. Citymarketing is essentieel voor een kleine stad.”

Bekijk de video van Lekker Nijkerk hieronder of kijk voor meer informatie op www.lekkernijkerk.nl 

advertentie
advertentie