Afbeelding
Getty Images/iStockphoto

Ben jij klaar voor grijs haar?

31 augustus 2020 om 15:00 Beauty & Lifestyle

NIJKERK Grijs haar is al lang niet meer iets voor oude dames. Tegenwoordig zie je zelfs jongeren die expres hun haar grijs verven. Een trend? Nee, ook dat niet, grijs haar heeft een heel eigen plek verworven in het modebeeld, helemaal na de lockdown.

We spreken met Kimm Koffijberg, eigenaar van Koffijberg Hairdressers. Zij was jaren geleden al helemaal ‘into’ grijs haar en ontwikkelde zelfs een heel eigen grijsservice in haar salon, met de naam ‘shining grey’. Gelukkig vond ze een gaatje in haar drukke agenda om ons daar alles over te vertellen.

TYPEN GRIJSKLANTEN Kimm: ,,We hebben de ‘grijsservice’ een jaar of zeven, acht geleden geïntroduceerd in de salon. De media hebben er indertijd veel aandacht aan besteed. Hoewel we heel positieve reacties ontvingen van consumenten, was er vanuit de kappersbranche nog veel weerstand. Dat snap ik ook wel. Het beeld was dat het slecht zou zijn voor de zaken als klanten hun haar grijs uit zouden laten groeien. Maar de service die wij bieden is zoveel meer dan dat. Er zijn ook meerdere typen ‘grijsklanten’. Van jonge, hippe dames die ervoor kiezen om hun haar grijs te kleuren tot dames die door de jaren heen grijs zijn geworden en het niet langer iedere vier weken willen laten kleuren.”

Dit artikel is een samenwerking met Beautyweb. Meer van dit soort artikelen zijn te lezen op onze website in de rubriek Mijn Leven/Beauty & Lifestyle.

GRIJZE UITGROEI We gaan ook niet van de ene dag op de andere over tot het uit laten groeien van het natuurlijke grijs. Integendeel. ,,Het is een heel kleurproject dat we aangaan met de klant. Zo’n klant komt gedurende een jaar regelmatig naar de salon om het haar te laten kleuren en we begeleiden haar uitgebreid. Na een jaar van intensieve begeleiding kijken we hoe het ervoor staat met het haar van de klant en of ze tevreden is met het resultaat. Meestal blijft ze ook na die tijd terugkomen voor high- en of lowlights, dat houdt het grijze haar levendiger.”

,,Als je vroeger je uitgroei niet meer wilde kleuren en over wilde stappen op je eigen grijze haar, dan was de oplossing vaak kort knippen en de punten ontkleuren. Tegenwoordig gaat dit proces heel geleidelijk, dat is veel prettiger. De reactie die we vaak krijgen is dat mensen zich met deze haarkleur tien jaar jonger voelen.”


Getty Images/iStockphoto

GELEIDELIJK KLEUREN ,,Een klant weet van te voren niet hoe het allemaal gaat uitpakken als ze het traject met ons aangaat, dus is het fijn om visuele ondersteuning te hebben”, vervolgt Kimm. ,,We proberen ons dus ook echt heel goed te verdiepen in de emotie van de klant. Wij pakken de kleuring daarom ook heel geleidelijk aan met high- en lowlights. Hier variëren we mee, afhankelijk van de uitgroei die we zien. Zou je ervoor kiezen om het haar in een keer helemaal grijs te kleuren, dan komt dat heel onnatuurlijk over.”

,,Door mond-tot-mondreclame krijgen wij veel nieuwe klanten met deze service. Collega’s, vrienden en kennissen van zo’n klant zien dat het haar professioneel en goed behandeld wordt en komen ook naar ons toe. We zijn ons goed bewust van de mogelijkheden. Zo werken wij hier in de salon met moodboards met verschillende kleuren grijs. Daar staan natuurlijk modellen op van meerdere leeftijden, maar ook natuurfoto’s en sieraden. We gebruiken die moodboards niet alleen voor onszelf, maar ook om aan de klant te laten zien. En wanneer begin je met kleuren? Op welke leeftijd en hoe grijs ben je dan al?”

VEEL MOGELIJKHEDEN Er zijn veel kleuren, producten en behandelingen mogelijk tegenwoordig, dat geeft kappers de ruimte om hier creatief mee om te gaan. Kimm: ,,Ook de communicatie is heel belangrijk bij dit proces, klanten geven zich echt aan ons over en zijn afhankelijk van ons als kapper. Daarom zijn we ook echt niet beledigd als een klant na twee keer kleuren aangeeft dat het toch ‘niet zo haar ding’ is. Dat kan hè, de klant is er dan gewoon nog niet klaar voor.”

Psychologie van grijs haar
,,Wat de populariteit van grijs haar betreft, ik denk dat daar een stukje psychologie om de hoek komt kijken”, zegt Kimm Koffijberg. ,,Ook jonge mensen verven hun haar tegenwoordig grijs. Dit geeft de oudere grijze dames het idee dat het wel oké is om grijs haar te hebben. Mensen willen tegenwoordig ook dichter bij zichzelf blijven en een aantal dames is de uitgroei zat. Daarbij, wie is er nog oud tegenwoordig? Grijs staat niet meer per sé voor oud. Ik ben wel van mening dat je iets moet doen met grijs haar, een pony bijvoorbeeld, of high- en/of lowlights of een kleurspoeling, anders wordt het wat saai.”

POSITIEVE REACTIES Toeval of niet, maar in de salon wordt een dame die de ‘grijsservice’ is aangegaan vandaag voor de tweede keer gekleurd middels high- en lowlights om stapsgewijs haar natuurlijke, grijze kleur uit te laten groeien. Ze zegt hierover: ,,Ik krijg alleen maar positieve reacties uit mijn omgeving. Over het algemeen vinden mensen mijn gezicht er zachter van worden. Zelf vind ik het wel apart, mooi. Het is een heel proces waar je doorheen gaat voordat je beslist om het grijs zijn gang te laten gaan. Maar als ik nu dames zie van 60, 70 met van dat onnatuurlijk gekleurde haar, ben ik blij dat ik hiervoor heb gekozen. Ik heb het losgelaten om er zo kunstmatig jong uit te willen blijven zien.”


Getty Images/iStockphoto

GRIJS NA DE LOCKDOWN Kimm tot slot: ,,Of mensen de lockdown hebben aangegrepen om hun grijs uit te laten groeien? Shining grey is niet aan te slepen! Eerder dachten we dat grijs haar misschien een trend zou zijn, maar inmiddels is dit concept niet meer uit de salon weg te denken. We realiseren ons dan ook dat dit serieuze business is. We merken wel dat vrouwen die hier aan beginnen meer coaching nodig hebben, die persoonlijke aandacht in combinatie met het stappenplan, maken echt het verschil. En weet je, soms is die persoonlijke aandacht doorslaggevend. Dan is het nodig om gewoon even tijd te steken in advies zonder dat hier direct een behandeling tegenover staat.” 

door Jacha Rootlieb

Wat is Beautyweb?
‘Beauty’ is natuurlijk een zeer breed begrip, reden waarom BeautyWeb is onderverdeeld in een zevental hoofdgroepen: Nagels, Make-up, Huid, Voeten, Haar, Gezondheid en Voeding. Binnen elke hoofdgroep komen de meest uiteenlopende onderwerpen aan de orde waar de belangstellende bezoeker onmiddellijk zijn of haar voordeel mee kan doen. Dit gaat van behandelmethoden en nieuwe producten via praktische tips en adviezen naar opvallende nieuwtjes uit binnen- en buitenland, een agenda van beurzen en evenementen op beautygebied en een forum, waar men met alle vragen en problemen op het gebied van schoonheid en uiterlijke verzorging terecht kan.

Wie belangstelling heeft voor alles wat te maken heeft met uiterlijke verzorging vindt een schat aan direct bruikbare informatie op de site www.beautyweb.nl.

advertentie
advertentie