Afbeelding
Gerrit Steen

Hoevelaken doktert ook digitaal

13 juli 2020 om 13:00 Zorg

HOEVELAKEN Alle huisartsen in Hoevelaken maken zich sterk voor het veilig uitwisselen van patiëntgegevens met de huisartsenpost. Met het project Hoevelaken Zorgt Digitaal (HOEZO-D) willen ze de medische zorg voor hun patiënten in avond- nacht- en weekenduren (ANW-uren) op de huisartsenpost verbeteren.

Een hele klus, want hiervoor hebben ze van al hun patiëntentoestemming (of weigering) nodig om -in spoedsituaties- medische gegevens uit te mogen wisselen met de huisartsenpost. Die toestemming kan elke patiënt geven via de website www.volgjezorg.nl.

Marleen Buijs, voorzitter van de Huisartsengroep Hoevelaken: ,,Hoogwaardige medische zorg valt en staat bij het kennen van de patiënt. Niet alleen de persoonlijke band, maar ook de medische achtergrond is van cruciaal belang om maatwerk te kunnen leveren. Met de komst van de huisartsenposten in Nederland is er een spanningsveld ontstaan tussen persoonlijke zorg en beschikbaarheid/bereikbaarheid. Door de toename aan complexiteit en zwaarte van de huisartsenzorg veranderde ons vak en lukte het huisartsen kunnen niet meer om 24/7 bereikbaar zijn. Patiënten worden sinds de millenniumwisseling in de avond- nacht- en weekenduren nu op een huisartsenpost geholpen, waar huisartsen meer ondersteunend personeel hebben en betere faciliteiten dan voorheen. Deze posten worden weliswaar door onszelf bemand, maar wij zien dus patiënten op de huisartsenpost die wij niet kennen.”

Bram Smits, huisarts in Hoevelaken en initiator van project HOEZO-D, legt uit dat veel patiënten denken dat hun medisch dossier zonder meer op te roepen is door een huisarts van de huisartsenpost als ze zich daar melden voor een urgent medisch probleem. ,,De realiteit is weerbarstiger: als een patiënt niet van tevoren toestemming heeft gegeven voor toegang van zijn medische gegevens bij zijn eigen huisarts (dit kan niet ter plaatse geregeld worden) zijn de medische gegevens niet beschikbaar voor de huisarts die de patiënt op de huisartsenpost ziet. Zo kan je je dus goed voorstellen hoe ook ervaren en goedbedoelende huisartsen toch medische fouten kunnen maken tijdens een dienst. Dat kan variëren van het voorschrijven van een medicijn waar een patiënt allergisch voor is, tot een verkeerde dosering bij slecht werkende nieren. Het niet beschikbaar hebben van het dossier betekent tijdsverlies en geeft soms irritatie omdat de patiënt zijn hele verhaal opnieuw moet vertellen.”

LANDELIJK SCHAKELPUNT Sinds 2012 is er een landelijk netwerk voor de elektronische uitwisseling van medische gegevens, het zogenaamde Landelijk Schakelpunt (LSP). Dit netwerk stelt artsen in Nederland in staat om op een veilige en betrouwbare manier medische gegevens tussen behandelend artsen uit te wisselen.

De huisartsen in Hoevelaken staan volledig achter dit netwerk en hebben positieve ervaringen zowel als eigen huisarts van de patiënt, alsook wanneer ze dienst doen op de huisartsenpost en een patiënt van een andere huisarts uit de regio helpen. ,,Door het LSP kan ik veel beter voor mijn eigen patiënt, maar ook voor andermans patiënt zorgen”, zegt dokter Buijs.

DIGITALE TECHNOLOGIE De Hoevelakense huisartsen investeren al jaren zelf in veilige digitale technologie en streven naar een beveiligd portaal ter ondersteuning van goede patiëntenzorg. Dat de Hoevelakense huisartsen voorstander zijn van slimme digitale oplossingen om de zorg te verbeteren blijkt voorts uit hun ambities voor de komende jaren. Smits: ,,In 2021 willen we ons Patiënten-Portaal onder de aandacht gaan brengen.Patiënten kunnen –als ze dat willen- bij ons al een aantal jaren via een beveiligd portaal een afspraak voor zichzelf inplannen op onze spreekuren, een beveiligd mailconsult aanvragen en medicatie herhalen. Binnenkort wordt het ook mogelijk voor patiënten om via dit portaal hun medisch dossier in te zien, en een videobel-afspraak in te plannen met hun arts.”

Alle huisartsen van huisartsenpraktijken Parklaan, De Koppel en De Ronde Tafel roepen al hun patiënten op om hun voorkeur voor al dan geen toestemming bij het Landelijk Schakel Punt door te geven via www.volgjezorg.nl of telefonisch aan de praktijkassistentes of bij hun bezoek in de praktijk.

Sanne Koudijs
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie