Afbeelding
ARJEN GERRITSMA

Hospice Nijkerk behaalt Prezo Hz- keurmerk

16 juni 2020 om 10:02 Zorg

NIJKERK Hospice Nijkerk e.o. kreeg afgelopen maand een certificaat uitgereikt, het zogenaamde Prezo Hz-keurmerk. Prezo staat voor prestatie in de zorg, Hz staat voor Hospicezorg. Dit keurmerk wordt voor hospices aanbevolen om de kwaliteit van de instellingen te garanderen. ,,‘Zeer goed’ hoorden we, negens en tienen en nog een stel extra complimenten", vertelt bestuurslid Jan van de Kuinder trots.

,,Prezo kijkt op vele manieren naar de zorg en ondersteuning die vanuit het hospice geleverd wordt. Niet alleen zorg-technische aspecten worden beoordeeld, maar ook wordt nauwgezet het functioneren van het bestuur en de vrijwilligers nagegaan", legt Van de Kuinder uit. ,,De financiën, de organisatie en de huisvesting zijn onderdelen van het onderzoek. Van tevoren zijn de documenten digitaal beschikbaar gesteld aan de auditoren, zodat ze zich daarin konden verdiepen en zijn vele schriftelijke vragen beantwoord. Dan komt de dag dat drie auditoren langskomen en overal gaan kijken en medewerkers interviewen." 

COMPLIMENTEN Ook gasten en nabestaanden werden gehoord. ,,Omdat alle medewerkers en vrijwilligers van het hospice aan dit onderzoek hebben meegewerkt is op zo’n dag iedereen op de hoogte van wat gaande is en vanzelfsprekend zeer benieuwd naar de uitkomst", aldus Van de Kuinder. Na de onderzoeksdag kon de uitslag gegeven worden. ,,In de onderwijsruimte zatten de meeste betrokkenen gespannen te wachten op het resultaat. ‘Zeer goed’ hoorden we, negens en tienen en nog een stel extra complimenten." 

DANK Het hospice werd op diverse punten positief beoordeeld. ,,Het feit dat het door ons opgestelde evaluatieformulier nu in heel het land gebruikt wordt en de uitstekende cijfers die we krijgen van gasten en familieleden. Ook de beeldende begeleiding werd opgemerkt, evenals de erg goede beoordeling door de vrijwilligers voor de begeleiding, de huiselijke sfeer en de mogelijkheid van HospiceNijkerk Thuis", somt Van de Kuinder op. Enkele verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren kwamen zijn volgens hem al in orde gemaakt. ,,Kortom, een prachtige beoordeling. Eentje waaraan iedereen, alle medewerkers en vrijwilligers, vol overgave haar of zijn steen(tje) hebben bijgedragen. Grote dank daarvoor. En nu maar weer zien dit niveau vol te houden. Kortom, geen einde aan zorg en aan de verbetering van die zorg. Zorg door ons geleverden, lezer, belangstellende en donateur, met uw niet aflatende steun. Ook daarvoor, het kan niet vaak genoeg gezegd, onze grote dank."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie