Afbeelding
Archief BDUmedia

Reconstructie van Holkerweg maandag van start

15 mei 2020 om 07:24 Verkeer en vervoer

NIJKERK De plannen voor de herinrichting van de Holkerweg in Nijkerk blijven overeind. Zes ingediende zienswijzen hebben het college van burgemeester en wethouders niet op andere gedachten gebracht. Hierin werd onder meer aandacht gevraagd voor de fietsers en het groen. Streven is dat de werkzaamheden maandag 18 mei van start gaan.

Wijnand Kooijmans

Eén van de belangrijkste werkzaamheden is het terugbrengen van de rijbaan van 7 meter naar 5,5 meter. Daarnaast komen er plantenbakken met bomen langs de rijbaan om het huidige gebrek aan groen in de straat op te heffen. In het onderhoud is ook de optimalisatie van de fietsroutes tussen de wijken Corlaer, Doornsteeg en het centrum opgenomen. Een onderzoeksbureau heeft geconstateerd dat fietsers en automobilisten op enkele plekken onvoldoende zicht hebben op elkaar. De totale kosten van de werkzaamheden worden geraamd op 360.000 euro.

BEZWAAR Door één van de indieners van een bezwaarschrift is gevraagd het aanwezige plateau te vervangen door meerdere drempels of een as-verspringing te realiseren op dat plateau. Dit omdat verkeer op de Holkerweg regelmatig geen voorrang verleent aan verkeer op de Kardinaal Alfrinklaan. Een situatie die, zo vindt de indiener, wordt verergerd door geparkeerde auto’s op de kruising.

Het niet verlenen van voorrang heeft, zo vindt het college, te maken met het gedrag van de verkeersdeelnemers, maar ook de huidige inrichting. Na de herinrichting moet het voldoende duidelijk zijn dat verkeer van rechts voorrang heeft. Ook is het niet meer de bedoeling dat auto’s op de rijbaan worden geparkeerd, omdat parkeerhavens naast de rijbaan worden aangelegd. Er wordt dan ook geen reden gezien op het verzoek in te gaan.

EXTRA GROEN Daarnaast werd er gepleit voor extra groen, maar dat bleek niet mogelijk te zijn. Door extra groen langs de weg zou niet voldaan kunnen worden aan een trottoirbreedte van 1,20 meter. Die breedte is nodig in verband met kinderwagens, rollators en rolstoelen. Een voor iedereen veilig en goed bruikbaar trottoir weegt voor het college zwaarder dan extra groen.

FIETSERS Eén indiener pleitte voor meer ruimte voor de fietsers en meer aandacht voor de veiligheid van de fietser. Hij is bang dat de fietser het onderspit moet delven. Het college is van mening dat door de herinrichting de veiligheid van de fietser toeneemt. Bij een rijbaanbreedte van 5,50 meter zal gemotoriseerd verkeer, zo is de verwachting, bij tegemoetkomend verkeer echter geneigd zijn achter de fietsers te blijven dan in de huidige situatie het geval is. Op zo’n moment is er minder sprake van verdrukking van fietsers.

Op de plek waar voertuigen opstellen voor de verkeerslichten is de beoogde rijbaan wel breder dan 5,5 meter. Hierdoor ontstaat ruimte voor fietsers om auto's te passeren. Ook wordt verwacht dat door de reconstructie van de weg de snelheid van het gemotoriseerd verkeer afneemt.

advertentie
advertentie