Rob Veltink doet mee aan een campagne tegen voedselverspilling. In de Jumbo is allerlei handige informatie te vinden.
Rob Veltink doet mee aan een campagne tegen voedselverspilling. In de Jumbo is allerlei handige informatie te vinden. Wijnand Kooijmans

Consumenten krijgen tips tegenvoedselverspilling bij Jumbo

30 januari 2020 om 07:03 Maatschappelijk

NIJKERK De Jumbo supermarkt in Nijkerk doet mee aan de campagne tegen voedselverspilling. Volgens Margreet Koetzier van de gemeente Nijkerk reageerde Rob Veltink direct enthousiast op de vraag om mee te doen met het initiatief.

Wijnand Kooijmans

De insteek is dat mensen minder voedsel gaan verspillen. Onder meer door de houdbaarheid van producten te verlengen door ze op de juiste manier te bewaren. De houdbaarheidsdatum van een sinaasappel verstrijkt bijvoorbeeld sneller in de koelkast dan op een andere koele plek, terwijl een appel juist wel langer goed blijft in de koelkast. Bezoekers van de supermarkt worden op de campagne geattendeerd door kaartjes en posters met daarop informatie hoe artikelen het beste kunnen worden bewaard.

Mensen zijn zich er niet van bewust dat bijna alles wat in een supermarkt overblijft een nieuwe bestemming krijgtOok is er een boekje verkrijgbaar met daarin recepten hoe restjes toch tot een smakelijke maaltijd kunnen worden verwerkt. Van het Voedingscentrum is er wat materiaal mee te nemen, zoals een maatbeker waarmee een gemiddelde portie rijst kan worden afgewogen. Er zijn koelkaststickers waarop valt te lezen hoe groente en fruit moeten worden bewaard om de houdbaarheidsduur te verlengen. In de praktijk is dat vaak nog op de verkeerde manier. Een goed voorbeeld is de paprika die vaak in de koelkast belandt, maar beter daar buiten kan worden bewaard.

STEENTJE Rob Veltink van de Jumbo: ,,Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem dat we met z'n allen moeten oplossen. Ik ben onderdeel daarvan en heb een supermarkt waar veel mensen komen. Als ik een steentje kan bijdragen aan het voorkomen van voedselverspilling doe ik dat graag. We wonen inmiddels met zeven miljard mensen op deze aardkloot. In Nederland hebben we het goed, maar moeten ook zorgen dat de volgende generaties voldoende voedsel hebben."

Mensen zijn zich, zo zegt Veltink, er niet van bewust dat bijna alles wat in een supermarkt overblijft een nieuwe bestemming krijgt. ,,Alles gaat naar de voedselbank. Mensen denken dat een supermarkt de grootste verspiller is, maar bij ons wordt maar anderhalf procent weggegooid. De klant dertig procent. Dat is een bewustwording die wij proberen te bewerkstelligen."

advertentie
advertentie