(Archieffoto ter illustratie).
(Archieffoto ter illustratie). Caspar Huurdeman Baarn

Kortere reistijd leerlingenvervoer wordt verplichting

31 oktober 2019 om 14:51 Onderwijs

NIJKERK De reistijd voor leerlingen die gebruik maken van leerlingenvervoer wordt teruggebracht van 90 naar 75 minuten. Een uitzondering wordt alleen gemaakt wanneer hiervoor redenen zijn, zoals vervoer van leerlingen uit de gemeente Nijkerk naar St. Michielsgestel.

Wijnand Kooijmans

Bij vervoer waar zestig minuten te lang is, gaat gelden dat het vervoer via de kortst mogelijke en meest logische efficiënte route moet plaatsvinden. Het zijn voorwaarden welke de gemeente stelt aan de aanbesteding van het leerlingenvervoer vanaf het schooljaar 2020-2021.

Nieuw is ook dat de gemeente het vervoer niet meer gaan organiseren vanuit de Regio FoodValley maar samen met de gemeenten Barneveld, Scherpenzeel en Renswoude. Uitgangspunt is het belang van de kinderen. Die moeten goed, op tijd en veilig van en naar school worden vervoerd.

GOED Het leerlingenvervoer verloopt op dit moment, zo concludeert het college van burgemeester en wethouders over het algemeen goed. De klanttevredenheid scoort goed en gemiddeld zit meer dan negentig procent van de kinderen niet langer dan zestig minuten in de bus. Tweederde van het vervoer wordt gecombineerd met het vervoer van kinderen uit andere gemeenten.

Wat blijft is, dat het een dienst is waarbij chauffeurs elke dag moeten omgaan met een doelgroep kwetsbare kinderen met ieder een een speciale aanpak van begeleiding. Daarbij blijven incidenten mogelijk.

AANHAKEN Voor de gemeente leek lang het zelf aanbesteden van het leerlingenvervoer een gunstige optie. Uiteindelijk bleek deze optie niet haalbaar binnen bestaande effect. Bovendien is er zowel organisatorisch als financieel veel expertise nodig welke gemakkelijker via een samenwerkingsverband kan worden ingevuld. Maar ook werd beseft dat met een eigen aanbesteding kinderen te kort wordt gedaan die samen met hun school- of klasgenoten uit andere gemeenten naar hun school reizen in vooral Harderwijk, Ermelo, Barneveld en Ede.

Dat maakt dat gekozen is voor samenwerking met Barneveld waar nu ook verreweg de meeste ritten mee worden gecombineerd. Omdat Ede en Wageningen zelfstandig gaan aanbesteden en Rhenen en Veenendaal dit al deden, hebben Scherpenzeel en Renswoude besloten zich ook bij de samenwerking met Nijkerk en Barneveld aan te sluiten.

PROBLEMEN De nieuwe aanbesteding is nodig, omdat de gemeente niet tevreden is over de huidige organisatie binnen de Regio FoodValley. Het mag nu goed gaan, in de afgelopen jaren zijn er wel de nodige problemen geweest welke zijn opgelost. De kosten zijn echter hoger dan destijds voorzien. Ook bleek de organisatie niet de gewenste efficiëntie voordelen op te leveren. Zo bleek het mogelijk de lege terugritten van het leerlingenvervoer bijvoorbeeld in te zetten voor vervoer van mindervaliden.

De reistijd, de dienstverlening en deskundigheid van de chauffeur en de eis dat leerlingen een vaste chauffeur krijgen worden meegenomen in de nieuwe aanbesteding. Wethouder Harke Dijksterhuis verwacht dat leerlingen en ouders over het algemeen weinig zullen merken van wat de gemeente achter de schermen anders gaat organiseren.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie