Afbeelding
Gerrit Steen

Verkeersluw centrum onderdeel van plannen voor Hoevelaken

1 oktober 2019 om 06:45 Winkels

HOEVELAKEN Tijdens een drukbezochte bijeenkomst vorig jaar verzamelde het Platform Centrum Hoevelaken ideeën voor het verbeteren en verlevendigen van het verouderde centrum. Dit resulteerde in een plan voor nieuw plaveisel van de dorpspleinen Brink en Wiekslag, nieuw straatmeubilair, verlichting en groen. Op maandagavond 30 september werden de inwoners en ondernemers bijgepraat over de stappen die zijn gezet. Ruim 180 belangstellenden kwamen daar op af.

Mogelijke knelpunten/verbeteringen zijn in kaart gebracht, er is onderzoek gedaan naar de functie van de Stuw en er zijn gesprekken geweest met diverse vastgoedeigenaren over mogelijke verbeteringen. Wethouder Wim Oosterwijk: ,,We hebben als college de centrumplannen in ontvangst genomen. We hebben hier een voorstel gedaan hoe we daarmee om kunnen gaan en er is in totaal 1,7 miljoen euro vrijgemaakt. Eerst gaan we investeren in de openbare ruimte. Daarna volgen investeringen in de gebouwen, als de eigenaren mee gaan doen. Die gesprekken lopen nog."

VERKEERSLUW CENTRUM Ook een nieuw verkeersplan maakt deel uit van de plannen: ,,We willen een verkeersluw centrum met een maximum snelheid van 15 kilometer per uur", licht Ben Haasdijk de plannen toe. Hij maakt deel uit van de werkgroep die de verkeerscirculatie heeft bestudeerd. ,,Helemaal autovrij maken is geen optie, omdat dat een te groot omzetverlies voor de winkeliers zou betekenen. Er komen veel klanten van buiten het dorp." Wat hem betreft kan de Westerdorpsstraat tweerichtingsverkeer blijven. ,,Dat heeft een heilzame werking op de snelheid. De dorpels aan beide kanten van de winkelstraat komen verder in de straat te liggen omdat fietsers bij gladheid geregeld vallen over de schuine stukken in de bochten. Als je deze weg ingrijpend zou willen veranderen, moet de straat open." Bij verbreding van de rijbaan zouden de goten aan de zijkanten eruit moeten. Daar liggen echter leidingen voor gas en elektra. Die verplaatsen brengt, afgezet tegen het beschikbare budget van zeven ton, te hoge kosten met zich mee.

LAGE SNELHEID De werkgroep denkt aan een maximum snelheid van 30 kilometer voor het hele dorp, met uitzondering van de Koninginneweg. In het centrum gaat de snelheid nog meer omlaag voor alle bestemmingsverkeer: daar mag dan niet meer harder dan 15 kilometer per uur worden gereden. Verkeer dat niet thuishoort in het centrum van Hoevelaken moet nog meer worden aangemoedigd om voor de Koninginneweg of de Kantemarsweg te kiezen. Om de Kantemarsweg zo veilig mogelijk voor te bereiden op die functie is het noodzakelijk om een apart fiets- en voetpad aan te leggen, zeker met het oog op de vele kinderen van basisschool de Hoeve die veilig naar school moeten kunnen gaan. De pleinen van De Brink en De Wiekslag worden met elkaar verbonden.

STUW De gemeente Nijkerk heeft een pot geld ter grootte van 1,1 miljoen euro achter de hand voor een grootschalige aanpak van het overige gedeelte van de openbare ruimte in het centrum. Maar dat komt pas beschikbaar als de gemeente echte concrete vergunningsaanvragen van een of meer vastgoedeigenaren heeft ontvangen. Voorzitter van het platform Dirk Bakhuizen is al 1,5 jaar met vastgoedeigenaren in gesprek om gezamenlijk te proberen het aanzien van het centrum te verbeteren. Daarnaast zou Dorpshuis De Stuw gerenoveerd en uitgebreid moeten worden zodat er ook plaats is voor de bibliotheek, die dan vaker open kan.

VIER VARIANTEN Met name Dibe van Arnhem is heel erg druk geweest met De Stuw: ,,De status van dit moment is een status quo. Er zijn een viertal bouwvarianten uitgewerkt voor de Stuw. Daar is een rapport van gemaakt en aangeboden aan de gemeente: een kleine verbouwing, een flinke verbouwing, een multidisciplinaire verbouwing of volledige nieuwbouw zijn de mogelijkheden. De laatste variant is gelijk ook de duurste, want die gaat vele miljoenen kosten. Op basis hiervan zijn voorstellen gedaan. Dit ligt nu bij de gemeente. We hopen de komende maanden groen licht te krijgen." De persoonlijke voorkeur van Van Arnhem gaat uit naar de dure nieuwbouwvariant, maar daar moet zijns inziens nog geen waarde aan worden gehecht. ,,Nieuwbouw zorgt er voor dat alle huurders en toekomstige gebruikers helemaal op maat een nieuw gebouw krijgen." 

ENTHOUSIAST Aan vijftien tafels ging men vol enthousiasme in gesprek en dat leverde heel wat aandachtspunten op. Stedenbouwkundige adviseurs van bureau SAB, Arnold Meijer en Frank Maas nemen al die opmerkingen mee, verwerken die en ontwikkelen een volgende versie van de visie Hoevelaken. Dat doen ze samen met een vertegenwoordiging van inwoners, ondernemers, het dorpshuis, de kerken en de bibliotheek, verenigd in de visiegroep Platform  Centrum Hoevelaken. Voorzitter Dirk Bakhuizen: ,,Er waren de vorige keer meer dan 500 geeltjes met opmerkingen, dat zijn er nu aanmerkelijk minder. Er ligt een mooi plan dat vanuit de burgerij kan ontstaan, met 1,7 miljoen euro als mogelijke investering." Verder konden de aanwezigen nog kiezen tussen de stijl van de inrichtingselementen: Modern antraciet, modern cortenstaal of modern klassiek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie