Afbeelding
Arjen Gerritsma

Dienstverlening Optisport moet op orde zijn in augustus

1 augustus 2019 om 07:20 Overig

NIJKERK De dienstverlening door Optisport moet met ingang van het nieuwe seizoen op orde zijn. In oktober wordt via een klanttevredenheidsonderzoek gemeten of het bedrijf aan deze toezegging gestand heeft gedaan.

Wijnand Kooijmans

Optisport is sinds 1 januari vorig jaar verantwoordelijk voor de meeste binnensportaccommodaties in de gemeente Nijkerk. Al langere tijd zijn er echter klachten over diverse onderdelen van de dienstverlening. Het gaat dan om een gebrek aan schoonmaak, de toegang tot de sporthallen, de zwembadactiviteiten en de communicatie tussen gebruikers en Optisport. De klachten bleven bestaan, ook na een ruime aanloopperiode en ze namen zelfs toe. Dat maakte het de laatste maanden tot een prominent gespreksonderwerp bij allerlei overleggen.

ENERGIE Optisport heeft aangegeven dat de tijdelijke exploitatie in de vorm van 'op de winkel passen' van twee oude zwembaden meer tijd en energie heeft gekost dan het bedrijf vooraf had ingeschat. Dat maakte dat er ook sprake was van een onderbezetting aan personeel bij de start van het nieuwe zwembad.

Al langere tijd zijn er echter klachten over diverse onderdelen

Bovendien zijn de bedrijfsactiviteiten in de periode voor 1 januari 2018 dusdanig afgebouwd dat er voor zweminstructie en andere doelgroepenactiviteiten geen wachtlijst of oproeplijst beschikbaar was. Dat maakte dat Optisport een volledig nieuwe start moest maken. Ook was er sprake van cultuurverschillen tussen Optisport en de voorgaande exploitant SRO. Onder meer wat betreft eisen rond het takenpakket, rolinvulling en de benadering van gasten.

MAATREGELEN Dat maakt dat er een pakket van maatregelen is opgesteld. Een tijdelijk facilitair manager gaat het gehele proces rond met name de schoonmaak op poten zetten. Ook is een teamleider aangetrokken, specifiek voor facilitaire zaken en is er een ervaren locatiemanager in dienst getreden.

Gekozen wordt verder voor het aantrekken van nieuwe medewerkers en komt er een betere afstemming van het nieuwe geautomatiseerde toegangssysteem. Hierbij wordt rekening gehouden met wensen die door gebruikers naar voren zijn gebracht.

De sportinventaris van de sporthallen wordt in kaart gebracht. Optisport kijkt daarbij naar de staat waarin de materialen verkeren en naar de aanwezigheid van of een juist gebrek aan materiaal. Ook wordt de communicatie verbeterd door onder meer Whatsappgroepen, logboeken en afspraken rond de periode waarin een mail moet zijn beantwoord.

KEURMERK Optisport moet in oktober van dit jaar in het bezit zijn van het keurmerk 'Veilig en Schoon.' Het nieuwe toegangssysteem moet, zo stelt het Nijkerkse college van burgemeester en wethouders als eis bij aanvang van het nieuwe seizoen volledig functioneren. In augustus wordt bekeken welke vervangingen of aanvulling van het materiaal noodzakelijk zijn.

Het college is van mening dat de maatregelen adequaat zijn.

Wijnand Kooijmans
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie