Harm Alarm:
Harm Alarm: "Maak het inbrekers niet te makkelijk" Nationale Inbraakpreventie Weken

Berichten in kranten en op radio effectief tegen inbraken

3 juni 2019 om 11:39 lokaal Deel je nieuws

Alweer voor de tiende keer organiseert de stichting NIPW de Nationale Inbraakpreventieweken. Twee keer per jaar, in mei en juni en in november en december, bericht de stichting over inbraakpreventie. Dat gebeurt na uitgebreid onderzoek. Dagbladen, huis-aan-huisbladen en de radio nemen die informatie vaak over. Uit recent onderzoek blijkt dat de informatieoverdracht werkt: van de 613 onderzochte huishoudens geeft maar liefst 93 procent aan in de afgelopen twee jaar publicaties over inbraakpreventie te hebben gezien. 80 procent zegt te weten dat die voorlichting afkomstig is van de stichting Nationale Inbraakpreventie-Weken. Van deze 80 procent beweert 28 procent dat deze berichtgeving hen ‘zeker’ heeft aangezet tot het nemen van inbraakpreventiemaatregelen; bij ruim de helft (52 procent) is dit ‘enigszins’ het geval.

Minder inbraken door voorlichting
De afgelopen jaren daalde het aantal inbraken met ruim 50 procent, dankzij veel gelijktijdige initiatieven. Denk aan de ‘maakhetzenietgemakkelijk’-campagne van de overheid, met het bekende zwaailichtje in de hoofdrol. Maar ook gemeenten, politie en woningcorporaties hebben, al dan niet gezamenlijk optredend, een belangrijke rol gespeeld. Uit de resultaten van het onderzoek naar inbraakpreventie blijkt dat de voorlichting van de stichting NIPW zeer effectief  is en voor extra, direct toepasbare informatie zorgt.

Betrouwbare bronnen
In het onderzoek heeft de stichting NIPW ook gevraagd naar welke informatiebronnen de voorkeur hebben als het gaat over inbraakpreventie. Een Politiekeurmerk Veilig Wonen-bedrijf scoort het hoogst met 55 procent. De voorlichting van zo'n bedrijf wordt ook het meeste vertrouwd. Op de tweede plaats staat (met 37 procent) de website van de stichting NIPW (www.inbraakmislukt.nl); ook hierin heeft men een groot vertrouwen. Op een gedeelde derde plaats (33 procent) komen de websites van leveranciers van inbraakbeveiliging en tips van familie, vrienden en kennissen. Het vertrouwen in leveranciers is minder dan dat in de eigen ‘inner circle’. Op de vijfde plaats (31 procent) wordt de website van de politie genoemd. Bouwmarkten en ijzerwarenspeciaalzaken eindigen onderaan (21 procent), waarbij de speciaalzaken wel meer vertrouwen genieten dan de bouwmarkten.

Dit jaar de tiende Nationale Inbraakpreventieweken
Kijk voor meer informatie over o.a. inbraakmethoden en inbraakpreventie op www.inbraakmislukt.nl

advertentie
advertentie