Het boek ligt nu in de winkel.
Het boek ligt nu in de winkel. Just Publishers

Boeiend inkijkje in carrière Lex Harding

7 maart 2019 om 10:16 lokaal

NIJKERK In het boek 'Lex Harding, 50 jaar media en popcultuur' dat auteur Ton van der Lee schreef, blikt de bekende Nijkerker in een interviewvorm terug op zijn zakelijke carrière. „Ik heb een gespleten persoonlijkheid", vertelt hij. „Ik ben in mijn privéleven Lodewijk den Hengst. Voor mijn zakelijke activiteiten ben ik Lex Harding."

Arjan Klaver

Een standaard recept voor succesvol ondernemen staat bij niemand in de boekenkast, maar het begint vrijwel altijd met passie, lef en visie. Ondernemers hebben bovendien de volharding om, als dat nodig is, tegen de stroom in te roeien. Onder zijn alias Lex Harding is dat bij deze Nijkerker niet anders geweest. Dat blijkt wel als de lezer het 334 pagina's dikke en rijk geïllustreerde boek 'Lex Harding, 50 jaar media en popcultuur' heeft gelezen. In de achterliggende vijf decennia heeft Harding met zijn visie en onuitputtelijke vechtlust het mediaklimaat in ons land verrijkt. „Mijn loopbaan is een lang gevecht met het wettelijk gezag geweest'', opent de geboren Boskoper die, zo blijkt uit het boek, al op jonge leeftijd geen moeite had om geld te verdienen. „Ik haalde schillen op en liep langs de deuren om onder meer andijvie te verkopen. Mijn eerste auto heb ik verdiend met het organiseren van een nieuwjaarsbal in Boskoop. Ik wist in ieder geval een ding zeker: ik wilde niet zoals elke Boskoper in de tuinbranche werkzaam zijn."

De eerste tekenen van zijn gespleten persoonlijkheid openbaren zich op het moment dat hij zich doordeweeks omringt met het aura van ondernemingszin en esprit in het studentencorps der Nyenrodianen. In het weekend dompelde hij zich onder in de popmuziek van de The Flower waarmee hij als manager van rokerig zaaltje naar zaal trok. Uiteraard belicht een deel van het boek de tijdspannen tussen zijn radiodebuut in 1967 op het zendschip Laissez Fair en het einde van zijn piratentijdperk bij Radio Veronica in 1974. Harding: „Ook ik moest ermee ophouden. Niemand wilde me hebben. Het was een kwestie van overleven. Ik ben toen met mijn collega's van Veronica, Rob Out en Peter de Jager, op zoek gegaan naar manieren om geld te verdienen. We waren complementair aan elkaar. En dat bleek een goede voedingsbodem te zijn voor ons zakelijk succes." In totaal zou Harding bij circa veertig bedrijven betrokken zijn.

STARTSEIN In dit driemanschap toonde Harding zijn creatieve geest gebruikmakend van het commerciële instinct dat het trio bij de zeepiraat Veronica had ontwikkeld. In het boek vertelt Harding over de Veronica Omroeporganisatie die tot 's lands grootste omroep zou uitgroeien. Verder komen zijn geesteskinderen Countdown en Nederland Muziekland aan bod evenals de tijd dat hij met RTL Véronique het startsein gaf voor commerciële televisie in ons land. Hij stond bovendien aan de wieg van Sky Radio en Radio 538, startte videoclipzender TMF, was eigenaar van dancezender Slam!FM en de oprichter van De Stichting Top 40.

Hij deed nog veel meer en groeide zo uit tot een van de meest succesvolle media-ondernemers van ons land. Er was ook tegenspoed. Het steekt hem nog steeds dat Radio 538, TMF en Radio 10 niet binnen een concern konden opereren. „We zijn heel dichtbij geweest", aldus Harding. „Het had een groot mediaconcern kunnen worden."

En passant trakteert hij ons op unieke verhalen over popfenomenen als Herman Brood, Doe Maar, Tina Turner, de Beach Boys en Mick Jagger. Ook is hij niet bang over zijn persoonlijke leven te vertellen. Naast Lex Harding komen ook sleutelfiguren uit diens carrière aan het woord, zoals Erik de Zwart, Tineke de Nooij, Adam Curry, Wessel van Diepen en Rob Stenders. Geïllustreerd met fotomateriaal uit de persoonlijke collectie van Lex Harding.

'Lex Harding, 50 jaar media en popcultuur'. Winkelprijs: 22,50 euro. Verkrijgbaar in iedere boekwinkel.

Paul Nolens
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie