Relatie burger en gemeente in Nijkerk slechter dan landelijk

21 december 2018 om 11:09 lokaal

NIJKERK Om de dienstverlening verder te ontwikkelen en aan te laten sluiten bij de inwoners, heeft de gemeente een aantal zaken laten onderzoeken: de ervaring met geleverde hulp en ondersteuning, waardering van de woonomgeving plus het oordeel over het gemeentelijke functioneren. Op verschillende vlakken is de Nijkerkse inwoners zeer tevreden. Ook zijn er verbeterpunten geconstateerd.

Inmiddels is het in Nijkerk gebruikelijk om jaarlijks drie onderzoeken uit te voeren. Bij het onderzoek Jeugd cliënttevredenheid worden ouders en jongeren gevraagd naar de ervaring met de geboden hulp. Dezelfde insteek wordt gehanteerd bij het onderzoek Wmo cliënttevredenheid. Bij de burgerpeiling is er onder andere gekeken naar de relatie tussen inwoners en de gemeente en de waardering van de gemeentelijke dienstverlening.

Dit jaar zijn 3700 inwoners gevraagd naar ervaringen. Voor jeugd en Wmo zijn specifiek de mensen die hulp ontvangen aangeschreven. Voor de burgerpeiling zijn tweeduizend willekeurige inwoners van 18 jaar en ouder aangeschreven.

JEUGD De kwaliteit van de jeugdhulpverlening wordt nog steeds positief beoordeeld maar 'scoort' wel minder dan vorig jaar. Ook de samenwerking tussen de verschillende organisaties die een cliënt helpen kan verbeterd worden. In 2019 wordt via de regio Foodvalley bekeken hoe de samenwerking bevorderd kan worden.

WMO De snelheid van het contact en de vindbaarheid van de gemeente worden goed beoordeeld in het WMO-onderzoek. Men is doorgaans zeer positief over hoe de gemeente met de hulpvraag omgaat. Ook ervaren cliënten minder overbelasting onder de eigen mantelzorgers. Wachtlijsten vormen een hardnekkig probleem dat al jaren, ook voor de decentralisatie, bestaat. De bekendheid met de onafhankelijk cliëntondersteuner is gedaald. Drie op de tien Wmo-cliënten zijn bekend met de mogelijkheid tot onafhankelijke cliëntondersteuning, dit zijn minder cliënten dan eerdere jaren. 

BURGERPEILING Inwoners van Nijkerk geven de eigen gezondheid een ruime voldoende. De meerderheid van de inwoners geeft aan zich vrijwel nooit eenzaam te voelen en voldoende contact met anderen te hebben. Ook over de aanwezigheid van voorzieningen zijn de inwoners te spreken. De waardering is gelijk aan het landelijke gemiddelde of hoger, meldt de gemeente. 

Ook komen er verbeterpunten in het onderzoek naar voren. Vorig jaar was er een stijging van het vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd en de mate waarin de gemeente inwoners betrekt bij gemeentelijke plannen en burgerinitiatieven. Toch scoort Nijkerk nog altijd wat lager dan het landelijk gemiddelde op de verschillende aspecten over relatie burger en gemeente. 

VERBETERING In het concreter benoemen van verwachtingen en in het doorvragen in de contacten met de burger kan de gemeente zich ook nog verbeteren, evenals in het nakomen van afspraken en toezeggingen, en de monitoring daarvan. In het eerste kwartaal van 2019 wordt een organisatieanalyse uitgevoerd.

Deze resultaten worden gebruikt om de dienstverlening verder door te ontwikkelen. In het Uitvoeringsprogramma coalitieakkoord 2019-2022 is het verbeteren van de dienstverlening als focusambitie opgenomen voor het komend jaar. Bij de ontwikkeling van het nieuwe dienstverleningsbeleid wordt input van inwoners die van de diensten gebruik maken benut.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie