Afbeelding
bdu

Reuring

28 november 2018 om 10:48 Lokaal/Column

Nog zo'n hype die overwaait uit Amerika: Black Friday. Omdat alle Amerikanen de dag na Thanksgiving vrij zijn, gooien Amerikaanse retailers hun waar die dag massaal in de uitverkoop. Het wordt gezien als het begin van de kerstinkoopperiode. En hoewel Nederlanders gewoon werken op de dag na de vierde donderdag in november, doen steeds meer Nederlandse winkeliers lekker mee. Ik geef ze geen ongelijk, elke kans die je ziet om wat extra traffic naar je winkel te krijgen moet je zeker pakken, maar ik word er horendol van. Daarom kon ik deze spitsvondige comment van Matthijn Buwalda op Instagram wel waarderen: "Black Friday. Wat een feest. Nu hoef je nog minder te betalen voor spullen die je niet nodig hebt."

Maar goed, alles voor een beetje meer reuring. In dat kader vind ik pop-upstores ook een interessant fenomeen. In deze tijd van het jaar zijn dat bijvoorbeeld speciale pepernotenwinkels. Mensen komen er voor de gekke smaken en varianten op het oude vertrouwde kruidnootje en nemen vaak ook iets mee naar huis. Liggen de appeltaart- en stroopwafelsmaak nog enigszins in de lijn der verwachting, bij de pepernotenpop-upstores kun je ook nootjes in de smaken drop en zure matten krijgen. Na een paar weken verdwijnen de winkels weer uit het straatbeeld, alsof ze er nooit zijn geweest. In deze categorie opende vorige week op het Centraal Station in Utrecht ook een bijzondere winkel: een condoomwinkel mét paskamer. De 'Try before you fly'-winkel was een initiatief van Soa Aids Nederland, want: ,,We zien dat condoomgebruik niet meer de norm is, terwijl het de beste manier is om je tegen een soa te beschermen", zei arts infectieziektebestrijding Hanna Bos daarover. Reken maar dat er over zo'n initiatief gepraat wordt.

Nu zie ik een dergelijke winkel in Nijkerk niet zo snel oppoppen. Een pepernotenwinkel zou wel kunnen, dat past tenslotte goed bij het merk van onze stad. In de binnenstad popte gisteravond overigens wel iets anders op: een pop-up diner van Lekker Nijkerk aan de Langestraat 30. Aan het diner werkten scholieren, horecaondernemers en bedrijven uit Nijkerk samen. Lekker Nijkerk doneert de opbrengst van het diner aan kinderen in gezinnen die gebruik maken van de voedselbank. Ik was er niet bij en weet niet hoe het was, maar als je het mij vraagt kan onze binnenstad op zijn tijd best zo'n creatief idee gebruiken. Ook als het na een tijdje weer verdwijnt levert het vast en zeker reuring op. Mensen naar de stad trekken: het kan een stuk origineler dan met het gekopieerde Black Friday.

Nelleke den Besten.

advertentie
advertentie