Geen aanrijdingen met letsel op Oranjelaan

16 oktober 2018 om 12:20 lokaal

NIJKERK Op de Oranjelaan in Nijkerk hebben zich in de periode van 2014 tot medio 2018 vijftien ongelukken voorgedaan. Hierbij heeft geen van de betrokkenen letsel opgelopen. Bij drie ongelukken was een fietser betrokken en bij één een snorfiets.

Wijnand Kooijmans

Dat geeft het Nijkerkse college van burgemeester en wethouders aan op vragen van de fractie van ChristenUnie/SGP over de verkeerssituatie op de Oranjelaan en de rotonde Vetkamp-Oranjelaan. Het college zegt bekend te zijn met de drukte op de Oranjelaan tijdens de spits. Door de diversiteit van de weggebruikers kan hierdoor een subjectief gevoel van onveiligheid ontstaan.

AUTOLUW Het college zegt dat op dit moment nog moeilijk is aan te geven wat het effect is van het autoluw maken van de binnenstad en de komst van parkeergarages op de verkeersdrukte op de Oranjelaan. De verwachting is dat dit op de binnenringweg zeker effect heeft op het aantal verkeersbewegingen omdat er minder mensen naar een parkeerplaats gaan zoeken en er gerichter naar een parkeerplaats wordt gereden. Mede door de komst van een parkeerverwijssysteem.

Het college gaat de komende jaren de verkeersdrukte meten maar ook kijken naar de herkomst van het verkeer. Hiervoor wordt een kentekenonderzoek gehouden. Dat moet duidelijk maken of er sprake is van veel doorgaand verkeer.

SNELHEID Onderzoek wijst, zo geeft het college aan, dat de snelheid op de Oranjelaan gemiddeld sterk onder de vijftig kilometer per uur ligt. Gemeten is dat 85 procent zich aan de maximum snelheid houdt. Overdag ligt de gemiddelde snelheid zelfs onder de veertig kilometer per uur. Door het ontbreken van een alternatieve route aan de oostkant van Nijkerk ontstaat er extra verkeersdruk op de Oranjelaan.

Gelet op de toekomstige ontwikkeling van Nijkerk, de toenemende verkeersdruk en de gewenste toekomstige inrichting van de Oranjelaan als verblijfsgebied wil het college extra onderzoek uitvoeren naar de verkeersafwikkeling aan de oostkant van Nijkerk. De uitkomsten worden meegenomen in de op te stellen mobiliteitsvisie.

DREMPEL In het verkeersplan is een bedrag opgenomen voor maatregelen als de aanleg van een extra plateau of drempel dicht bij de rotonde Vetkamp/Oranjelaan en/of het NS-station. Het alleen kijken naar de Oranjelaan vindt het college te kortzichtig. Daarom wordt in  het onderzoek ook de verbinding met de Hoefslag, via de spoorwegovergang bij de Spoorstraat meegenomen. Dat moet leiden tot een totaal pakket aan maatregelen. De verwachting is dat in de eerste helft van 2019 een plan kan worden gepresenteerd voor de route Oranjelaan en Hoefslag.

Hierin wordt ook het overleg met de vervoersmaatschappijen meegenomen welke verantwoordelijk zijn voor het openbaar vervoer. De huidige route is afgestemd op een snelheid van vijftig kilometer per uur. Verandering daarin kan gevolgen hebben voor het tijdschema.

VERWARRING Bij de aanleg van de Oosterstraat in de huidige vorm zijn er maatregelen genomen, zo zegt het college, om verwarring te voorkomen, Het gaat dan om de aanleg van midden geleiders, palen en bebording. Daarnaast wordt er zowel vanuit de Oosterstraat als de parkeergarage met lage snelheden gereden. Diverse verkeerssoorten kunnen elkaar daardoor, zo vindt het college, veilig kruisen.

Ook wordt erop gewezen dat vanuit de Oosterstraat er geen sprake meer is van verkeer richting de rotonde Vetkamp-Oranjelaan. Dit door de instelling van eenrichtingsverkeer richting de Langestraat-Frieswijkstraat. Echter gezien de toename van het fietsverkeer wil het college wel onderzoeken of een voetgangersoversteekplaats hier bijdraagt aan het verhogen van de verkeersveiligheid.

Bart Belterman
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie