Afbeelding
bdu

Toon

3 oktober 2018 om 10:27 Lokaal/Column

Stel je voor, je werkt in het marketingteam van Samsung. Op een regenachtige middag surf je verveeld over internet op zoek naar inspiratie en ineens stuit je op een klein Gelders plaatsje met de naam... Appel. Omdat je team al een tijdje broedt op een manier om dé grote concurrent op een ludieke manier een hak te zetten, maakt je hart een sprongetje. Want deze vondst is een pareltje. Met je collega's werk je een plan uit. Het enige dat nodig is, is een switchteam en een busje vol smartphones, dan schrijven de krantenkoppen zichzelf:

"Appel-gemeenschap switcht naar Samsung". Of: je werkt op de webredactie van de StadNijkerk.nl en het nieuwtje dat Samsung vijftig inwoners van Appel blij heeft gemaakt met een gloednieuwe smartphone komt je onder ogen. Je publiceert het op de site en zint op een spitsvondige opmerking om het berichtje mee te promoten op Facebook. Terwijl je raderen op volle toeren draaien ga je na welke plaatsnamen nog meer voorkomen in Nijkerk. Als je brein beet heeft, twijfel je even of je deze woordgrap wel moet maken. Dan denk je: fuck it, het is vrijdag. En tagt ook nog een scheermesjesfabrikant: "PS: Gillette, de gemeente Nijkerk heeft ook een plaatsje genaamd Kruishaar!" Met een knipoog.

Hoe de aanloop echt was, weet ik niet. Maar de marketingstunt zelf is een feit, net als de facebookpost. En over die laatste wil ik het hebben. Of nou ja, niet perse over deze update, maar over een trend die ik denk te herkennen: de toon van traditionele media op hun social accounts is ánders dan die op hun website en in hun printversie. Misschien omdat social updates meer marketing voor hun eigen journalistieke producten zijn dan redactionele bijdragen. En omdat zij juist op social media interactie zoeken met hun publiek. Ik heb er geen diepgravend onderzoek naar gedaan. Sterker nog, als ik nu de tijdlijnen van diverse media doorscroll kom ik hun vertrouwde beschouwende manier van schrijven net zo goed tegen. Maar ook (steeds vaker) grappige comments en emoji's bij berichten en directe vragen aan fans. Nu vind ik deze ontwikkeling niet perse verkeerd, maar wel opvallend. Eigenlijk zou ik nu graag die smiley plaatsen die met zijn ogen rolt. Om aan te geven wat mijn eerste gedachte was bij het zien van de woordgrap over Kruishaar. Maar stiekem vond ik 'm ook wel geestig. Zo'n grapje laat zien dat er echte mensen op een webredactie werken. Zolang bij echte commentaren maar duidelijk is wie de afzender is, want de krant zelf heeft geen mening. Toch?

Nelleke den Besten.

advertentie
advertentie