Afbeelding
bdu

Autovrij

26 september 2018 om 11:07 Lokaal/Column

Voor welk probleem is dit een oplossing? Met die vraag werd ik een tijdje geleden geconfronteerd door een lokale leverancier die meerdere winkels in het centrum van Nijkerk bedient, maar zelf niet in de binnenstad gevestigd is. Vanaf 1 oktober mag hij alleen nog tussen 7.00 uur en 11.00 uur en tussen 17.30 uur en 20.00 uur in de centrumstraten komen met zijn bestelbus. Nu kunnen winkeliers voor hun (vaste) leveranciers wel ontheffing aanvragen. Maar lokale ondernemers van buiten het centrum kunnen dat zelf niet.

Voor welk probleem is dit een oplossing? De vraag zette me aan het denken. Zelf heb ik geen last van de maatregel, maar ondervind ik dan wel hinder van de situatie zoals die (nu nog) is? Er staat op drukke momenten wel eens een vrachtwagentje in de weg op de Singel. Op de Langestraat trouwens ook, en daar vliegen er ook nog eens links en rechts (kamikaze) fietsers en voetgangers om zo'n vierwielig obstakel heen. Is dat onoverkomelijk? Nee. Toch maak ik me niet zo druk om de aangekondigde verandering. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat je daar anders over denkt als het je direct raakt. Doordat je voortaan je dagelijkse bezorgroute op de schop kan gooien bijvoorbeeld. Of doordat je voortaan voor je visite een dagontheffing aan moet vragen.

Voor welk probleem is dit een oplossing? In de visie Aantrekkelijk Nijkerk, waar de maatregel uit voortvloeit, staat het als actiepunt benoemd: "verbeteren van de beleving door het creëren van een autovrij centrum". Er zijn ondernemers die betogen dat Nijkerk "een grootstedelijke oplossing wil voor een dorp met stadsrechten", maar het draait dus om de winkelbeleving. Nijkerk ontwikkelt zich van boodschappencentrum tot winkelstad. Het Platform Binnenstad benadrukt in het visiedocument dat alle maatregelen in samenhang bekeken moeten worden. Behalve het autovrij maken van de binnenstad staan er in het document onder meer plannen voor het faciliteren van fietsenstallingen en het tegengaan van "wild parkeren", voor citymarketing (Lekker Nijkerk), voor een opwaardering van de straatinrichting en het opknappen van groenzones, voor het creëren van rust- en verblijfpunten, voor het werven van (nieuwe) winkeliers. Op de website staat: "Samen maken we de binnenstad van Nijkerk nog aantrekkelijker voor bezoekers en bewoners. Een kloppend economisch hart, verleidelijk om te komen winkelen. Een levendige en gezellige plek, waar je uitstekend kunt wonen of gewoon graag wilt zijn." Tenzij je met de (bestel)auto bent.

Nelleke den Besten.

Nelleke den Besten
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie