Vertrouwenscrisis rond de Eierhal

6 oktober 2010 om 00:00 Achtergrond

In een nu al jaren durend proces wordt langzaam de finale bereikt. Er is sprake van verschuivende panelen, belangrijke tussenstappen, die telkens als het slotwoord worden gepresenteerd, maar nu lijkt het einde weer een stuk verder weg. De stappen nog eens op een rijtje.

,,Ik ben het spuugzat. Dat gedoe rond de Eierhal,” verzuchtte PRO21 fractievoorzitter Jan Duijnhouwer tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering toen wederom over de toekomst van de Eierhal werd gesproken. Hij is vermoedelijk niet de enige in Nijkerk....

door Henk Brinkman

In 2007 werd na een lange strijd een compromis bereikt. In dat compromis sneuvelde de Molenromp, maar de andere historische gebouwen in het gebied dat de Oosterpoort heet, zouden blijvend deel uitmaken van de oostelijke entree van het Nijkerkse historische stadscentrum. De Eierhal zou worden gerestaureerd, de pakhuisjes zouden worden afgebroken en weer opnieuw worden opgebouwd na de aanleg van een parkeerkelder en de oude marechausseekazerne werd eveneens bevrijd van de dreiging van sloop. Toenmalig wethouder Renger Walet zou zorgen voor een bestemmingsplan, waarin dat werd vastgelegd. De wethouder gaf in overeenstemming daarmee een vergunning af om de molenromp te slopen.

Parkeerplaatsen

Op 16 april 2008 presenteerde de Nijkerkse Ondernemersvereniging NOV de resultaten van een onderzoek dat in haar opdracht was uitgevoerd door het Amersfoortse onderzoeksbureau DHV naar de parkeerbehoefte in Nijkerk. Volgens DHV zou Nijkerk in 2012 bij ongewijzigd gemeentelijk beleid 80 tot 120 parkeerplaatsen tekort komen. Op 30 december 2008 liet NOV-voorzitter Gerard van den Tweel in een interview in deze krant weten, dat wat hem betreft de Eierhal zou moeten worden afgebroken en daarna weer goed moeten worden opgebouwd. ,,Dan kan gelijk de parkeerkelder onder het molenplein worden verdubbeld.” In maart 2009 liet wethouder Walet weten, dat er van verdubbeling van de parkeerkelder onder het Molenplein geen sprake zou kunnen zijn, ook al zou de Eierhal zorgvuldig worden afgebroken en weer opgebouwd met de parkeerkelder als fundament. In 2010 blijkt dat de uitbreiding van de parkeerkelder onder de Eierhal uiteindelijk niet meer dan 20 parkeerplaatsen oplevert. In een commentaar sprak ik de vrees uit dat deze parkeerplaatsen zullen uitgroeien tot de 20 zilverlingen, waarvoor een gemeentelijk monument moet worden verkocht.

Wijze van restaureren

In het najaar van 2009 kwam de vraag centraal te staan op welke wijze de Eierhal zou moeten worden gerestaureerd. De Monumentencommissie liet zich door deskundigen voorlichten en koos voor de volgens haar beste optie: restauratie ter plekke. Commissielid Roel van der Wijk waarschuwde in een commissie vergadering voor een ‘mist aan onderzoeken.’ Volgens hem is de bouwkundige staat van de Eierhal stevig genoeg om deze ter plekken te kunnen restaureren.

In een gemeenteraadsvergadering in januari 2010 koos de gemeenteraad in meerderheid voor dit advies. Toenmalig CDA-raadslid René Windhouwer verweet de projectontwikkelaar, dat deze het contract openbrak en vergeleek Aprisco met Rupsje Nooitgenoeg. Apriscodirecteur Harold Beugelink maakte echter duidelijk dat hij best meer parkeerplaatsen wilde aanleggen, maar niet tegen elke prijs. Voor een ondernemer geen onbegrijpelijk standpunt.

Vertrouwen

Oud-raadslid Werner de Coninck probeert elders op deze pagina omstandig uit te leggen dat de door de nieuwe wethouder voorgestelde vorm van restauratie zeer wel verdedigbaar is. Hij vreest dat ik in 2013 met berouw aan mijn commentaar zal terugdenken. Maar het gaat mij niet om een standpunt in deze kwestie, maar om het proces. Volgens De Coninck kan er geen sprake zijn van geschaad vertrouwen, maar dat is nu juist wél het geval, zoals blijkt uit de reactie van stichting Stadsgezicht Nijkerk in deze krant.

Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe structuurvisie voor de historische binnenstad van Nijkerk. Bij het opstellen daarvan zullen alle partijen elkaar hard nodig hebben. De Nijkerkse ondernemers, omdat zij in het centrum hun brood moeten verdienen. Zij hebben terechte zorgen over de benodigde parkeerplaatsen. En dan gaat het over veel meer dan de nu genoemde 20 plaatsen onder de Eierhal. Maar ook de stichtingen met hun zorg voor de hstorische uitstraling van Nijkerk. En het gemeentebestuur, dat het geheel in goede banen moet leiden. Zodat er in 2013 een prachtige oostelijke entree van Nijkerk is.

Als 20 parkeerplaatsen dat vertrouwen ondermijnen en de gesprekken over de toekomst van het centrum bemoeilijken, is het zeer sterk de vraag of dat plan moet worden doorgezet.

advertentie
advertentie