'In de eerste plaats willen we mensen helpen. We zijn dienstverleners. Of je nu in de zorg werkt of als financieel adviseur, we hebben dezelfde drijfveer.'
'In de eerste plaats willen we mensen helpen. We zijn dienstverleners. Of je nu in de zorg werkt of als financieel adviseur, we hebben dezelfde drijfveer.' Arnoud J Spaaij
Advertorial

HLG accountants en adviseurs: al dertig jaar dé persoonlijke dienstverlener

29 november 2023 om 18:03 Zakelijk

LEUSDEN Als betrouwbare, persoonlijke partner in financiële zaken viert HLG accountants en adviseurs haar dertigjarig bestaan. Nog altijd staat de menselijke benadering centraal bij de sympathieke onderneming uit Leusden. ,,We zijn dienstverleners. Of je nu in de zorg werkt of als financieel adviseur, je wil in de eerste plaats mensen helpen.”

door Pascal Lemaire

Een divers klantenbestand, met zzp’ers, middelgrote bedrijven en zelfs multinationals. Een divers personeelsbeleid: in de afgelopen drie decennia hebben zo’n 16 nationaliteiten het werknemersbestand gekleurd, een unicum in het ‘witte accountantswereldje’. Maar wat áltijd een constante is geweest bij HLG: de dienstverlenende, open houding naar klanten.

Je koopt bij ons geen diensten, maar oplossingen

,,Dat begon al vanaf de eerste dag”, zegt Harry Geerts, op dit moment de langstzittende werknemer en sinds 2003 partner. ,,Het ging de oprichters, Henk Luigjes en Gert-Jan Hoogeveen, om de mensen. Wat je ook doet: je moet de persoon voorop plaatsen. We hebben klanten die hier al 25 à 30 jaar komen. Die zelfs mijn familie kennen. Afspraken zijn niet alleen zakelijk, we hebben het vaak over privézaken. Puur omdat we geïnteresseerd zijn. Als iemand niet goed in zijn of haar vel zit of een probleem heeft, dan moet het eerst daarover gaan. Dan heeft diegene even helemaal geen zin in een technisch verhaal.”

EERLIJK EN OPEN

Waar die instelling vandaan komt? Geerts denkt dat het in het DNA van het bedrijf zit. ,,Net als de drie partners kwamen de oprichters uit gezinnen die het niet breed hadden. HLG is nooit van de commercie geweest. Hard werken is het simpele devies. Maar ook eerlijk en open zijn naar elkaar.” Partner Carlos Apapoe vult aan: ,,Die mentaliteit bindt ons. We zijn altijd goed voor onze werknemers, en dat zie je terug in de klantbenadering: voor onze mensen faciliteren we sport, massages op kantoor, we laten onze collega’s praten met lifestylecoaches en ze krijgen gratis een gezonde lunch. Allemaal voorwaarden om goed te kunnen werken en lekker in je vel te zitten.”

Persoonlijk en professioneel
Vakbekwame specialisten met een persoonlijke en professionele basishouding: dat is de ruggengraat van HLG. Dit zijn onze kernwaarden:
- integer zijn
- kwaliteit leveren
- proactief communiceren
- afspraken nakomen
- respect tonen

SPECIALISMEN

Geerts is gespecialiseerd in advies aan mkb’ers. Hij wordt nog dagelijks geïnspireerd door klanten die bij HLG komen met kleine of meer complexe vraagstukken. ,,Simpel gezegd helpen wij ondernemingen, van zzp’ers tot net niet beursgenoteerd, vanaf de start tot aan het einde zowel zakelijk als privé. Wij zijn de trusted advisor.” Apapoe, gespecialiseerd in fusies, overnames en bedrijfswaarderingen, werkt al sinds 1998 in de accountancy en kan als geen ander inschatten waar klanten in verschillende fases behoefte aan hebben. ,,Ieder bedrijf heeft een cyclus. Ben je op schema voor het realiseren van je toekomstplannen, welke ijkmomenten heb je en hoe stuur je bij? Waar wil je naar toe? En als je je onderneming wilt overdragen, hoe bepaal je dan de waarde van je bedrijf? Ik verzorg daarbij het advies.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).


‘We zijn zes jaar geleden in dit pand getrokken, omdat we onszelf wilden vernieuwen. Vervolgens hebben we er iets moois van gemaakt.’ - Foto: Arnoud J Spaaij

De Gooijer is de derde partner en de accountant en auditor in hart en nieren. Hij zette de afgelopen jaren samen met Apapoe stevig in op de samenwerking met internationale bedrijven, vanuit een overeenkomst met Allinial Global, een groot wereldwijd accountantsnetwerk. ,,We zijn trots dat we daarbij zijn aangesloten,” zegt De Gooijer. ,,Het is ook iets wat ons onderscheidt van andere kantoren, zeker in deze regio. We kennen veel internationale bedrijven, verzorgen daar de audits voor en dragen ook bij aan de samenwerking met Nederlandse klanten. Zo zijn we dichtbij én internationaal goed vertegenwoordigd.”

OPNIEUW UITVINDEN

HLG heeft zichzelf meerdere keren opnieuw uitgevonden. In 2014 -verfijnde HLG haar strategisch plan, waarmee het bedrijf zich niet per se profileerde als full service-bureau, waarbij alle diensten in huis zijn, maar het zwaartepunt kwam te liggen op advies en audits. Een aantal jaar later verbonden ze aan die strategie een mooie metafoor: het boetiekmodel. Apapoe: ,,Wij zijn in de accountancy precies datgene wat je je bij een boetiek voorstelt: we bieden iets aan dat je niet snel ergens anders krijgt. Je betaalt voor kwaliteit, in dit geval voor ons persoonlijke advies. Uiteraard blijven we nog steeds volledige service aanbieden aan onze klanten: denk aan administratie, personeelsdiensten of belastingadvies. Dat kan allemaal. Maar de mensen die met HLG in aanraking komen, zien dat we ook de nodige specialistische kennis in huis hebben.”

LICHT KANTOOR

Het kantoor aan de Fokkerstraat straalt openheid uit, die klanten direct zal aanspreken. De ruime entree, met uitzicht op de Schammer, leidt naar thematische overlegruimtes. Zoals een Nijkerk-zaal, met aan de muur een grote plaat met landelijk uitzicht, verwijzend naar de stad waar HLG mede zijn wortels heeft liggen. Daarnaast een zaal in het thema van de stad Amsterdam, waarbij de internationale tak weer meer tot leven komt. Aan de overkant biedt de lichte kantoortuin (glazen deuren, allemaal op dezelfde verdieping) voldoende plek aan de circa dertig medewerkers. De Gooijer: ,,We zijn zes jaar geleden in dit pand getrokken, omdat we onszelf wilden vernieuwen. Ooit hadden we vier kantoren, nu zitten we hier. We zochten een grote ruimte op één enkele verdieping om vooral de verbinding met elkaar te houden. Vervolgens hebben we er iets moois van gemaakt. Het is fijn om hier te werken en klanten te ontvangen.”

ROOSKLEURIGE TOEKOMST

De toekomst ziet er rooskleurig uit voor HLG accountants en adviseurs, denken de drie partners. ,,We gaan het operationele deel nog verder automatiseren”, aldus De Gooijer. ,,Zodat we ons meer kunnen richten op waar we echt in zijn gespecialiseerd: advies op maat. We tillen onze eigen mensen naar een hoger niveau, maar zullen altijd die menselijke benadering blijven houden.” Geerts vult aan: ,,In de eerste plaats willen we mensen helpen. We zijn dienstverleners. Of je nu in de zorg werkt of als financieel adviseur, we hebben dezelfde drijfveer.” Wat dat betreft blijft het boetiekmodel mooi overeind staan. ,,Ook in het persoonlijke, het maatwerk, blijven we de komende jaren nog verder investeren”, besluit De Gooijer. ,,Je koopt bij ons geen diensten, maar oplossingen. En als de oplossing buiten ons kantoor ligt, dan zijn we daar ook heel eerlijk in.”

Meer informatie op www.hlg.nl of Harry Geerts, Gerard de Gooijer of Carlos Apapoe via hun mobiele nummer of via het vaste nummer 033-4347200.

Deze advertorial wordt u aangeboden door HLG Accountants en Adviseurs. Ook profiteren van het grote bereik van de print- en online kanalen van Stad Nijkerk.nl? Neem dan contact op met Gemma Lijbers (06-53488564, g.lijbers@bdu.nl) of onze verkoopafdeling: tel. 0342-494260, verkoop.amersfoort@bdu.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie