OV-ambassadeurs geven telefonische inlichtingen.
OV-ambassadeurs geven telefonische inlichtingen. Provincie Gelderland

Senioren hebben vragen over reizen met het openbaar vervoer.

Zakelijk Deel je nieuws

Wegwijs in het openbaar vervoer met OV-ambassadeurs

03-05-2021

OV-ambassadeurs organiseren vrijwillig voorlichtingsactiviteiten over reizen met bus en trein voor leeftijdsgenoten. Want het openbaar vervoer is er voor iedereen.  Met name de oudere doelgroep kan wel wat hulp gebruiken om zelfverzekerd op pad te gaan. Provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zetten daarom al jaren OV-ambassadeurs in.

OV-ambassadeurs weten veel van het openbaar vervoer, omdat ze erin werkten of nog steeds heel veel van het openbaar vervoer gebruikmaken. Ze geven advies tijdens informatiebijeenkomsten, inloopspreekuren en proefreisjes. COVID-19 en de maatregelen in het openbaar vervoer zorgden ervoor dat dat helemaal anders moest. Maar de OV-ambassadeurs zijn nog steeds bereikbaar, en helpen maar al te graag. OV-ambassadeur Jan Mons over de stap naar digitaal: “Het lijkt een hele toestand, maar het valt best mee.”

Vanwege COVID-19 houden OV-ambassadeurs nu regelmatig telefonische spreekuren. Ouderen kunnen 5 ochtenden, 2 middagen en 2 avonden per week terecht met vragen. Froukje Meijer, manager YMCA: “We meten welke dagdelen het beste uitkomen voor ouderen, en onze vrijwilligers natuurlijk. Op die manier blijven we bereikbaar voor een grote groep ouderen die willen of moeten reizen met bus of trein. 

Vanaf mei 2021 helpen OV-ambassadeurs ook via beeldbellen. Stelt iemand tijdens een telefonisch spreekuur een vraag waarbij beeld handig is, wordt gevraagd of diegene computervaardig is. Zo ja, dan volgt een beeldbelafspraak. Ook gaat een groep OV-ambassadeurs online presentaties geven.

Digitaal werken was wel even wennen.  De technieken zijn echter gebruiksvriendelijk. Mons: "Als je even goed kijkt, kun je er prima mee werken.”

Meijer verwacht dat dit online contact blijft. “Voorheen reisden we uit 3 provincies naar elkaar toe voor overleg. Nu plannen we makkelijker korte overleggen in met de vrijwilligers. Iedereen mist het fysieke contact, dus het is geen vervanger, maar ook voor in de toekomst wel een handige extra.”

Ook ouderen met vragen worden steeds digitaal vaardiger, merkt Meijer. 
Online bijeenkomsten bijwonen of beeldbellen is voor sommige ouderen een stap te ver, erkent Mons. “Maar dan kunnen ze ons gewoon bellen.” 
 

Meer informatie over de OV-ambassadeurs en de informatieactiviteiten staat op de website van Ervaar het OV.

advertentie