Een van de behandelde klachten door de ombudsman ging over het bestrijden van de eikenprocessierups.
Een van de behandelde klachten door de ombudsman ging over het bestrijden van de eikenprocessierups. PMN

Ombudsman in Nijkerk heeft vorig jaar meer klachten behandeld

14 maart 2022 om 15:00 Politiek

NIJKERK De gemeentelijke ombudsman van Nijkerk heeft in 2021 in totaal twaalf klachten behandeld. Dat zijn er acht meer dan in 2020. Volgens de ombudsman zijn de klachten zeer divers van aard, wat het lastig maakt conclusies te trekken over de oorzaak van de stijging. Alle ingediende klachten zijn afgehandeld.

Eén van de klachten heeft betrekking op het stopzetten van een bijstandsuitkering, waarbij het voor de klager niet duidelijk was wat daarvoor de reden was. De ombudsman heeft de klager in contact gebracht met het team sociale zaken, zodat de vragen alsnog konden worden beantwoord.

Ook werd geklaagd over hinderende overlast van bomen door de gemeente. Omdat het gaat om het beleid van de gemeente en niet om het individueel handelen van een medewerker, heeft de ombudsman zich in deze zaak beperkt tot het verstrekken van informatie aan de klager.

Een klacht werd ingediend over het doorzoeken/inspecteren van mogelijk onjuist aangeboden afval. De klager had deze klacht zelf al aan de afvalverwerker gestuurd. Dat maakt dat de rol van de ombudsman beperkt is gebleven tot het onder de aandacht brengen van de klacht bij de gemeente.

GELUIDSOPNAMEN De handelwijze van de commissie bezwaarschriften van de gemeente leverde ook een klacht op. Het ging om de hoorzitting, het negeren van eerder klachten en het uiteindelijke advies van de commissie aan de gemeente,. De ombudsman heeft één klacht gegrond verklaard. Dit betrof dat er geluidsopnamen van de hoorzitting zijn gemaakt, zonder dat de klager hierover vooraf was geïnformeerd. De overige klachten waren niet gegrond of konden door de ombudsman niet beoordeeld worden. 

STUKKEN De ombudsman heeft naar aanleiding van deze klacht de commissie wel een aanbeveling gedaan. De klager heeft tijdens de zitting extra stukken ingebracht, waar deze vooraf aan de zitting moeten worden aangeleverd. Volgens de ombudsman staat het de commissie echter vrij om die stukken alsnog te accepteren. De commissie heeft niet duidelijk laten blijken of deze stukken al dan niet zouden worden meegenomen in de beoordeling van het  bezwaar en het uit te brengen advies. Het wordt door de ombudsman belangrijk gevonden dat er voor de partij die stukken inbrengt duidelijk is wat er hiermee gebeurt.

WOONWAGENS Aan de ombudsman werd ook een vraag gesteld over de wijze waarop de gemeente standplaatsen voor woonwagens toewijst. Dat heeft geleid tot het geven van informatie over het woonwagenbeleid op nationaal niveau en de rol van de gemeente bij de totstandkoming van lokaal beleid.

EIKENPROCESSIERUPS Zorgen werden geuit over de wijze waarop de gemeente de bestrijding van de eikenprocessierups aanpakt en welke mogelijke giftige middelen daarvoor worden gebruikt en het gevaar dat dat oplevert voor omwonenden. In dit geval heeft de ombudsman de gemeente verzocht duidelijkheid hierover te verschaffen aan verzoeker,

Een klacht over de klachtenafhandeling door de gemeente is doorgestuurd naar de nationale ombudsman. De klaagster wenste haar klacht echter niet door de ombudsman te laten behandelen. De steller van een vraag rond het schoonmaken van hondenuitlaatstroken is door de ombudsman doorverwezen naar het juiste loket.

Door Wijnand Kooijmans

Sanne Koudijs
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie