Afbeelding
Pauw Media

Minister over knelpunt A1/A30: 'We gaan nu aan de slag'

11 maart 2019 om 16:51 lokaal

NIJKERK ,,Vandaag markeren we het begin van het eind van een verkeersknelpunt'', zei minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) vanmorgen. Tijdens een bijeenkomst in restaurant De Goudreinet, vlakbij knooppunt A1/A30 gaf ze het startsein voor een verkennende studie om deze 'fileveroorzaker' grondig aan te pakken. Voordat de schop de grond ingaat, zullen automobilisten echter nog enkele jaren geduld moeten hebben.

Wouter van Dijk


Een goede verkeersdoorstroming over de A1 ter hoogte van Barneveld is niet alleen regionaal, maar ook landelijk van belang, aldus de minister. ,,De snelweg is een belangrijke nationale schakel en we zien dat het hier de laatste jaren steeds drukker wordt. De economie groeit, maar daarmee ook de mobiliteit, dus het is zaak dat we nu het tempo erin houden.''

Dat tempo is er volgens haar achter de schermen wel. In november maakte de minister bekend ruim 22 miljoen euro extra te reserveren voor A1/A30, waarmee nu een totaalbudget van ruim 40 miljoen euro op de plank ligt. Ook de provincie Gelderland betaalt mee (7,5 miljoen), evenals de Regio Foodvalley (1 miljoen). Alles bij elkaar is dat 75 procent van de kosten voor de 'basisvariant' (ruim 54 miljoen euro) en daarmee voldoende om de plannenmakerij te starten. ,,Dat we nu nog geen vier maanden later bij elkaar zitten om daadwerkelijk van start te gaan, is uitzonderlijk snel'', aldus de minister. ,,Dat zegt wel iets over de samenwerking met de regio, de provincie en Rijkswaterstaat, maar ook over het grote belang om er vaart achter te zetten.'' Dat er eerst zekerheid moest zijn over die 75 procent, is volgens de minister een hard gegeven. ,,We moeten ergens beginnen en om niemand blij te maken met een dooie mus ook vast een bepaald bedrag opzij gezet hebben.''

Desalniettemin zal de aanpak wel nog jaren voorbereiding vergen, aldus de bewindsvrouw. Een uitgesproken wens van de regio en de gemeente Barneveld om de aanpak te laten aansluiten op het werk aan knooppunt Hoevelaken (2021-2023) zit er volgens haar niet in. ,,Dat kan ook niet, want 'Hoevelaken' zit al veel verder in voorbereiding. Zouden we dat project uitbreiden met dit knooppunt, dan betekent dat vertraging voor het hele project.''

Wanneer 'A1/A30' dan precies aan de beurt is, kan ze daarom ook nog moeilijk zeggen. ,,Vandaag begint de zogeheten MIRT-verkenning, die kan een jaar tot anderhalf jaar duren. Op dat moment hebben we een plan liggen met een voorkeursvariant, waar een besluit over genomen moet worden. En dan is er nog het traject voor bezwaar en beroep en aanbesteding van het werk.''

In het onderzoekstraject dat nu voorligt, wordt ook gekeken naar de bereikbaarheid van de Zelderseweg richting Nijkerk en de restaurants De Goudreinet en McDonald's. Van Nieuwenhuizen: ,,Het is bekend dat er een grote wens is om alles in het nieuwe plan bereikbaar te houden. Alle betrokken partijen praten de komende tijd mee. Het is een gecompliceerde situatie en het was natuurlijk makkelijker geweest als we zouden gaan bouwen in een lege polder, maar uiteraard hebben we hier in de planvorming aandacht voor.''

Van Nieuwenhuizen zette bij wijze van startmoment haar handtekening op een groot bord, in het bijzijn van onder anderen gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland - door de minister bij wijze van grap 'infrastructuurdrammer' genoemd - , Nelly Kalfs, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat en wethouder Hans van Daalen.

Afbeelding
Wouter van Dijk
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie