Afbeelding
Wijnand Kooijmans

Buurt wil maatregelen Oranjelaan

28 januari 2019 om 06:05 lokaal

NIJKERK Wethouder Wim Oosterwijk gaat op korte termijn bekijken of maatregelen kunnen worden genomen die de verkeersveiligheid op de Oranjelaan verbeteren. Hij denkt onder meer aan het instellen van een parkeerverbod bij gezondheidscentrum De Nije Veste.

Wijnand Kooijmans

Aanleiding is de discussie binnen de raadscommissie naar aanleiding van vragen welke zijn gesteld door de fractie van de ChristenUnie/SGP. Dit nadat door bewoners van de Oranjelaan aan de bel is getrokken over de in hun ogen volstrekt onveilige verkeerssituatie op deze weg. Tijdens de commissie werd hierop nog eens extra het accent gelegd door bewoner Hans Edmund Peterse.

DREMPELS Hij vindt het onbegrijpelijk dat het college van burgemeester en wethouders komt met de suggestie om aan het begin en het eind van de Oranjelaan verkeersdrempels aan te leggen. Dat moet, naar zijn mening, gebeuren op de plekken waar de meeste problemen liggen. Drempels aan het begin en het eind van de weg betekenen alleen dat het gas daarna flink kan worden ingedrukt.

Peterse wijst erop dat zich dagelijks bijna aanrijdingen voordoen en er 1 oktober ook een gewonde is gevallen bij een ongeval. Hij pleit voor het plaatsen van smileys omdat dit goedkoop is en toch effect heeft. Tevens wijst hij op de uitstoot van fijnstof die de Oranjelaan dagelijks vergiftigd. Snelheidscontroles heeft hij nooit gezien op de Oranjelaan waar volgens hem wel degelijk met snelheden van 85 tot 100 kilometer per uur wordt gereden. Zeker op momenten dat het minder druk is op de weg. "Wij willen onze veiligheid zien gegarandeerd", zo gaf hij de Nijkerkse politiek mee.

CAMERA'S Op enkele plekken op de Oranjelaan hebben enige tijd camera's gehangen. Volgens wethouder Oosterwijk op verkeerstellingen te doen en niet om de snelheid van het verkeer te meten. Door meerdere partijen wordt gepleit voor het instellen van 30 kilometer op de Oranjelaan.

Oosterwijk is bereid de mogelijkheden te onderzoeken maar heeft er een hard hoofd in dat dit op korte termijn is te realiseren. Onder meer moet dan een verkeersbesluit worden genomen.

Het openbaar vervoer heeft, zo denkt hij, minder moeite met de 30 kilometer als maximum snelheid maar wel met de komst van drempels. De aanleg daarvan heeft dan ook niet de eerste voorkeur van de wethouder. Door Ries van Elteren (De Lokale Partij) wordt gepleit voor terugkeer van het zebrapad bij de uitgang van de parkeergarage. Mede gezien de hoge snelheden welke momenteel door fietsers worden ontwikkeld.

HAAST Alle partijen vinden wel dat er haast moet worden gemaakt met verkeersmaatregelen. Daarmee kan in hun ogen niet worden gewacht tot de mobiliteitsvisie in 2021 wordt vastgesteld. Zelfs wachten tot de omgevingsvisie welke later dit jaar aan de orde komt vinden partijen eigenlijk al een te lange termijn.

Het verst gaat Hans Lok (ChristenUnie/SGP) die zegt dat de enige echte oplossing wellicht de aanleg van een oostelijke rondweg is. Omdat daarmee de Oranjelaan daadwerkelijk van veel verkeer kan worden verlost.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie