Een groot deel van het team van het 't Blokhuus.
Een groot deel van het team van het 't Blokhuus. Maranke Pater

Samen tijdens corona: 't Blokhuus gedijt in coronatijd

27 mei 2020 om 13:10 Corona Coronavirus

NIJKERK Voor Jos Berens, directeur van basisschool 't Blokhuus in Hoevelaken, kwam de gedeeltelijke lockdown toch als verrassing. Met creativiteit en flexibiliteit van zijn team werd het onderwijs in coronatijd opnieuw vormgegeven. ,,Het was even schakelen toen we op die bewuste zondag hoorden dat de scholen dicht gingen, maar ik merkte meteen dat er veel verantwoordelijkheidsgevoel en creativiteit in ons team ontstond.”

Samenwerking, verbondenheid, creativiteit en flexibiliteit waren leidende woorden in deze tijd. ,,Het is bijzonder dat leerkrachten die veelal parttime werken dit toch samen hebben weten op te pakken. We hebben pakketten gemaakt voor de leerlingen met duidelijke instructies en hebben met behulp van webinars les op afstand gegeven.” Er waren digitale methodes met chatfuncties beschikbaar zodat leerlingen hun leerkrachten konden benaderen. Kinderen die moeite met de stof hadden, konden extra gestimuleerd en ondersteund worden, door extra belmomenten en contacten via Classroom. Incidenteel kwam een leerling nog extra voor korte momenten naar school voor wat intensievere begeleiding.

UITDAGING De directeur vond de crisis een uitdaging. ,,We zijn al voor de coronatijd bezig geweest om ons te verdiepen in digitale methodes en werken ook met digitale ondersteuning voor de lessen. Er werd alleen nog niet optimaal gebruik van gemaakt binnen het team. Door de coronacrisis is de digitalisering en het gebruik van digitaal lesmateriaal versneld ingevoerd binnen het normale lesrooster. Dit vind ik echt een winst voor onze school. We mogen elkaar hierin vooral complimenteren.” 

Elke groepsleerkracht hield de verantwoordelijkheid voor de eigen groep. Er werden onderling wel veel lessen op elkaar afgestemd. Binnen de school werden direct na de eerste persconferentie van de minister president, nog voor de lockdown, hygiënische maatregelen genomen. ,,Het was wel een uitdaging, want de markt maakt misbruik van de noodzaak in scholen. We kregen de meest idiote aanbiedingen; hygiënische handgel voor tien euro bijvoorbeeld, echt absurd.”

GEMEENTE De terugkomst van de leerlingen werd strak gecoördineerd. ,,Het blijft lastig dat we geen rekening konden houden met broertjes en zusjes die op verschillende dagen naar school gingen. Iedereen is blij dat de leerlingen op 8 juni weer volledig naar school kunnen.” Binnen de school zijn looproutes bepaald zodat leerlingen onderling zo min mogelijk met elkaar in contact komen. Personeel blijft waar dat kan op afstand van de kinderen. Leerlingen met klachten moeten thuis blijven. ,,We blijven veranderende maatregelen en protocollen op de voet volgen. We zoeken naar alternatieven voor gym, ons schoolkamp en de musical. Onze leerlingen hadden een mooie invulling aan Hoevelaken 75 jaar bevrijd kunnen geven.” De crisis heeft volgens Berens ook veel gebracht: ,,Het is knetterhard werken geweest, zowel voor leerkrachten, de kinderopvang en de ouders.

De gemeente heeft zich ook gelijk heel positief opgesteld. Er was een directe communicatie in de schoolbesturenapp voor het onderwijs in de gemeente en we konden we Veerle Scherders en de wethouder Nadya Aboyaakoub-Akkouh direct benaderen.” Er wordt op dit moment veel gesproken over mogelijke achterstanden die leerlingen hebben kunnen opgelopen. ,,Wij denken dat de leerlingen in deze tijd ook veel andere vaardigheden hebben kunnen gebruiken en ontwikkelen. Het hoeft dus per saldo zeker geen verloren tijd te zijn.”

Bekijk hieronder de bijbehorende video.


Dit verhaal kwam tot stand dankzij een subsidie van, en in samenwerking met, de gemeente Nijkerk.

Maranke Pater
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie