pubble
pubble foto

Broodje aap

1 augustus 2018 om 11:01 Lokaal/Column

'Om der wille van de curiositeit hebben wij het bovenstaande typisch Amerikaanse bericht opgenomen, al twijfelen we ook sterk of het geen canard is.' Die disclaimer, die de redactie van De Locomotief op 5 maart 1903 bij een nieuwsbericht plaatste, haalt Peter Burger aan in een artikel over nepnieuws in Onze Taal. Fake news is sinds de presidentsverkiezing van Donald Trump een enorme hype, maar Burger bepleit dat het van alle tijden is. Door de eeuwen heen kwamen dubieuze berichten vaak voor in komkommertijd; de rustige zomerperiode waarin komkommerkwekers druk zijn maar er in andere vakgebieden weinig gebeurt. Het blijkt een vruchtbare periode voor berichten over bijzondere dieren, vreemde natuurverschijnselen, uitzonderlijk oude mensen, reusachtige groenten en vruchten en bizarre uitvindingen. Een zeehond die opduikt in het Nijkerkernauw voldoet aan die criteria, maar dat is een waargebeurd verhaal dat zich ver buiten komkommertijd (november 2016) afspeelde.

Even iets heel anders. Wie organiseert nu eigenlijk die Lekker Nijkerk Zomerse Vrijdagen? Ik heb het bij de toegangsborden naar onze stad zien staan en Lekker Nijkerk en de NOV promoten ze op Facebook, maar niemand lijkt zich echt eigenaar te voelen van de promotie. Na de bombastische lancering van het merk 'Lekker Nijkerk' en het georkestreerde mediamoment rondom de onthulling van het logo is het sowieso lang stil geweest. Op wat Facebook-updates na, met een beperkt bereik van 981 volgers. Vlak voor de zomer volgde de oprichting van de Stichting Citymarketing Nijkerk en de benoeming van citymarketeer Machteld Beekhuis, maar sindsdien zitten we weer in een PR-luwe periode. En dat terwijl komkommertijd de periode bij uitstek kan zijn om de strijd om de gunst van de bezoeker te winnen. Die Zomerse Vrijdagen zijn prima hoor, hoewel een braderie en springen op een gigantische opblaasbare trekker bij 37 graden niet echt 'lekker' zijn. Het weer zet je nu eenmaal niet naar je hand. Maar we zijn het er vast allemaal over eens dat we met zo'n offensief Nijkerk niet direct op de kaart krijgen.

Misschien is het tijd voor ons eigen 'broodje aap' in komkommertijd. Een legende als het monster van Loch Ness (dat de Schotse regio rondom het meer geen windeieren heeft gelegd). Uit mijn duim krijg ik een dergelijk verhaal nu niet gezogen, maar ik ga er de komende twee weken op broeden. Zelf een idee? Klim gerust in de pen en mail de redactie. Ik wens jullie een fijne komkommertijd!

Nelleke den Besten.

advertentie
advertentie