Afbeelding
Anne Marie Visser

Column: De doktersassistente

Column

Afgelopen weken hadden we een vacature uitstaan voor een nieuwe doktersassistente. Ondanks grote krapte op de markt ontvingen we een aantal leuke en geschikte reacties. Eén reactie schepte echter mijn verbazing; het was een sollicitatiebrief van een dame die goed was in administratie, maar geen diploma doktersassistente op zak had.

Wel vaker heb ik de indruk dat mensen denken dat een doktersassistente vooral de telefoon opneemt, afspraken maakt en voor koffie zorgt voor de dokter. Maar ik kan u vertellen; dat is een beeld van vele jaren terug. Een doktersassistente vandaag de dag heeft een heel uitdagende baan. Ze neemt inderdaad de telefoon op, maar zorgt dan voor een goede triage van klachten, waardoor ze een goede inschatting kan maken hoe urgent iets is. Vandaar dat u misschien soms denkt; waarom stelt ze al die aanvullende vragen? Nou hierom; hoofdpijn die al vele weken tot maanden bestaat, kan vaak even wachten. Maar hoofdpijn bij een ouder persoon na een val met gebruik van bloedverdunners moet vandaag nog met spoed worden gezien.

De opleiding voor triage zit zo goed in elkaar dat ernst van klachten vrijwel nooit te laag wordt ingeschat. Hoe ziet een werkdag van een assistente eruit? Zo’n vier assistentes werken tegelijkertijd in onze backoffice; dat is het kloppend hart van onze praktijk, waar alle telefoon binnenkomt. Ook draaien assistentes een eigen spreekuur waar ze onder meer bloeddruk meten, hechtingen verwijderen of benen zwachtelen. Een deel van onze assistentes heeft een aanvullende specialisatie om wondspreekuur te doen, huidklachten te beoordelen of controles bij hart- en vaatziekten te doen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat al onze spreekuren goed lopen en de administratie goed wordt verwerkt. Grotere klussen, zoals de organisatie van de griepvaccinatie, doen zij ook.

Stuk voor stuk voelen zij zich allemaal heel betrokken bij de patiëntenzorg. Door de hectiek van afgelopen anderhalf jaar vanwege corona hebben zij overuren gedraaid om de bezetting te vullen. Het is mooi om een centrale rol te hebben in de crisis van afgelopen tijd, want veel mensen wenden zich met vragen tot de huisartsenpraktijk. Maar het ongeduld dat ze moeten verdragen aan de lijn is soms heftig. Patiënten zijn veeleisender geworden en reageren hun teleurstelling soms af op de assistente. Gelukkig hebben we een sterk team, met veel humor, dat samen veerkrachtig is. En om dat goed te houden, spreek ik mijn waardering uit en breng ik ze een lekker kopje koffie!

Anne Marie Visser

advertentie