Afbeelding
BDUmedia

Column: Young Nijkerk

24 maart 2021 om 15:00 Column Column

Bedenken waar ik over wil schrijven is altijd het lastigste aan mijn column. Als ik eenmaal een onderwerp gevonden heb waarover het enthousiasme (of de ergernis) vanuit mijn tenen komt, is zo’n kolommetje zo gevuld. Maar ja, het leven onder corona-omstandigheden maakt het leven nogal overzichtelijk (lees: saai) en het sociale verkeer zeer beperkt. Kortom, ik maak weinig mee en vang ook veel minder op over wat andere mensen bezighoudt. Geen collectieve euforie over het vlaggenschip van één van de voetbalclubs die vrijwel zeker kampioen gaat worden, geen gemeenschappelijke verontwaardiging over het beleid van de nieuwe exploitant van sporthallen en zwembad (want het enige beleid dat nu geldt is coronabeleid) en niet proosten op het Plein tijdens Boerenmaandag.

Wij genoten zaterdag van de optredens van onder meer Maan, Thomas Acda, Paul de Munnik, Davina Michelle en Snelle bij The Streamers. Heel geslaagd, maar het maakt ook dat we nu nog meer verlangen naar een moment waarop we écht samen kunnen genieten van muziek. Met z’n allen op dezelfde plek. Samen zingen, samen dansen, samen proosten. Het moment voor Gelderpop Indoor is inmiddels voorbij, Boerenmaandag zal er ook wel niet in zitten, maar misschien wel Horecadag of de Nacht van Nijkerk? Of later in het jaar de Vrienden van Nijkerk?

Twee van de ondernemers achter dat evenement - Tim Koldenhof en Marvin Smith - lanceren volgende week zaterdag (3 april) met een pubquiz een nieuw platform voor jongeren (12 tot 26 jaar), op wie de huidige tijd een enorme impact heeft. De website www.youngnijkerk.nl is al online en ik kijk verwachtingsvol uit naar de content en events die erop komen, ook al behoor ik zelf niet (meer) tot de doelgroep. Het initiatief is in elk geval sympathiek. Young Nijkerk wil iets betekenen voor de stad en het leven weer wat leuker maken voor jongeren in de genoemde doelgroep. Een nobel streven, vind ik. 

Want zo’n jaar zonder al te veel sociale mogelijkheden hakt er vooral bij jongeren natuurlijk flink in en dat terwijl zij het minst ziek worden van het virus dat we met z’n allen bestrijden. Ik ben wel heel benieuwd hoe goed het lukt om deze doelgroep met zo’n platform te bereiken en écht iets te bieden waar zij wat aan hebben. Maar alle pogingen die gedaan worden om mensen met elkaar te verbinden om onder de gegeven omstandigheden samen iets te beleven zijn sowieso de moeite van het proberen waard.

Nelleke den Besten

Nelleke den Besten
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie