Afbeelding
bdu

Verzilveren!

27 februari 2019 om 10:51 Lokaal/Column

'Personeel Intertoys Zwolle bekogeld door boze klanten' (AD.nl), 'Boze klanten bedreigen personeel Intertoys vanwege computerstoring' (NOS) en 'Intertoys XL in Roermond dicht na incidenten met boze klanten' (De Limburger); zomaar wat "krantenkoppen" die iets vertellen over het opgewonden standje waarin vele Nederlanders afgelopen weekeinde in de filialen van de failliete speelgoedwinkelketen bivakkeerden. Niet in Nijkerk. Volgens nijkerkerveen.org werden eigenaar Henk van Boeijen en zijn team juist bedolven onder steunbetuigingen. Ja, er waren wachtrijen van mensen die hun cadeaukaarten op deze laatst mogelijke dag kwamen verzilveren, maar er was ook geduld en begrip. Dikke duim voor Nijkerkers! Gelukkig hoeven we hier – wat de toekomst ook brengen moge voor de Intertoysformule – niet te vrezen voor het verdwijnen van de speelgoedwinkel uit het straatbeeld. Henk deed daarover eerder al de volgende belofte: "Wat er ook gebeurt, wij blijven speelgoed verkopen aan de Langestraat!" En als hij daar zelf in gelooft, wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen? Er zijn in de afgelopen jaren vaste waarden uit Nederlandse winkelstraten verdwenen. V&D, Free Record Shop. Die laatste lijkt logisch; we kopen nauwelijks CD's meer. Maar we betalen nog wel massaal voor muziek. Spotify en iTunes varen er wel bij. Van speelgoed kan ik me niet voorstellen dat het ooit verdwijnt. Het verandert, ja, maar de behoefte aan iets fysieks in handen om mee te spelen, die blijft denk ik wel.

De vraag 'waar kopen we ons speelgoed?' is wel legitiem. Want dat kan lokaal om de hoek, maar óók online. En ons antwoord op die vraag is voor een speelgoedwinkel nogal bepalend. Als consument wil ik me niet schuldig hoeven voelen als ik een keer een webwinkel boven de stenen store verkies, maar ik realiseer me ook dat ik medeverantwoordelijk ben voor het verdwijnen van diezelfde winkel als ik er nooit één voet binnen zet. Daar ligt dus de uitdaging voor winkeliers: hoe verleid je klanten naar je stenen winkel te (blijven) komen? Hoe creëer je in deze tijd een plek waar we graag even rondhangen en nooit met lege handen weer naar buiten gaan? Omdat er altijd iets te doen is, te proberen, te spelen, te ontdekken. Op dat vlak wint de fysieke winkel het namelijk altijd. En als we dan ook onze online aankopen nog lokaal kunnen doen, maakt de volgende generatie vast ook nog wel kennis met het fenomeen speelgoedwinkel in Nijkerk. De fanbase is er al, getuige de vele bloemen, taarten en het snoep. Verzilveren!

Nelleke den Besten.

advertentie
advertentie